گزارش ها

سیگار: تلفات نیروهای دولتی بیشتر شده است

وزارت دفاع این گفته ها را ردکرد
کابل/  ۱۱ عقرب/  باختر
اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان(سیگار) ادعا کرده است که در سه ماه گذشته شمار تلفات نیروهای دولتی پنج درصد بیشترشده است.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛ سیگار یا اداره بازرس ویژه امریکا برای باز سازی افغانستان  در گزارش تازه اش که به کانگرس امریکا فرستاده شده است از افزایش پنج درصدی تلفات نیروهای دولتی افغانستان در سه ماه گذشته خبر داده است.
در این گزارش تذکر رفته است٬بیشتر از شصت درصد این تلفات در جریان عملیات های دفاعی این نیروها رخ داده است و تلفات غیرنظامیان نیز در درگیری های سه ماه گذشته افزایش 39 درصدی داشته است.
به گفته جان سوپکو، بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان٬ تأمین امنیت از سوی نیروهای افغان در جریان انتخابات، سبب کاهش خشونت ها شد؛ اما تلاش‌های طالبان برای براندازی خشونت باعث کاهش شرکت مردم در انتخابات شد و نزدیک به یک هزار مرکز رای دهی به علت تهدیدهای امنیتی بسته بودند.
در گزارش آمده است که تا ماه اکتبر سال روان میلادی، هفده سرباز امریکایی و خارجی در افغانستان کشته شده اند و 124 تن شان زخم برداشته اند که در پنج سال اخیر بیشترین تلفات را نشان می دهد.
بر بنیاد این گزارش، در 9 ماه امسال، نیروهای امنیتی دو هزار و 531 عملیات زمینی انجام داده اند که نسبت به سال گذشته عیسوی ۱۶۶موردبیشتراست.
اما وزارت دفاع ملی گزارش «سیگار» را رد کرده است .
روح الله احمدزی سخنگوی این وزارت می گوید:که نیروهای دولتی از هشت ماه به این سو درحالت تهاجمی قرار دارندو رقم تلفات این نیروها کاهش قابل ملاحظه یی یافته است
او گفت:که هراس افگنان طالب قصد داشتند تا ده ولایت را تصرف کند، اما نتوانستند. در حالی که در هشت ماه گذشته ۱۳ ولسوالی از کنترول آنان خارج شده است.
سیگار قبل از این نیز گزارش های در مورد افغانستان داشته است که عمدتا از سوی نهاد دولتی افغانستان رد شده است و این اداره متهم شده است که در تهیه گزارش ها با نهاد های افغانی هماهنگ نیست و بیشتر دیدگاه و سلیقه خود را در آن به کار می برد.
کارشناسان نظامی به این باوراند که سیگار در گزارش تازه خود دچار مغالطه شده است و واقعیت ها را مدنظر نداشته است
این کارشناسان می گویند که سیگار از ازدیاد تلفات نیروهای دولتی سخن می گوید در حالی که در ماه های اخیر نیروهای دولتی در جنگ با هراس افگنان دست بالا داشته اند.
طالبان درماه های اخیر تلفات بی پیشینه یی داشته اند و اراضی بیشتری را از دست داده اند این نشان می دهد که نیروهای دولتی ضعیف نیستند.
با آن هم این آگاهان از رقم کنونی تلفات نیروهای دولتی نگران اند و آن را یک رقم درشت می دانند وبه مسوولان بخش نظامی گوشزد می کنند وتاکید دارند٬کاهش تلفات در میدان جنگ نیاز به مدیریت جنگ و هماهنگی میان نهاد های امنیتی و دفاعی دارد با تاسف که این هماهنگی آنچنان که توقع می رود وجود ندارد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا