سیاست

هند و پاکستان عضو سازمان همکاری شانگهای می شوند

مسکو/دویچه وله/باختر/20 سرطان
در پایان نشست کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که هندوستان و پاکستان عضو این سازمان می شوند. سازمان همکاری شانگهای بیشتر زیر تاثیر روسیه و چین قرار دارد.
کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای روز جمعه در اجلاس سران در شهر اوفای روسیه روی "مرحله جدید مبارزه" علیه تروریزم بین المللی موافقت کردند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت که این سازمان برای اولین بار در تاریخ اش گسترش می یابد و هندوستان و پاکستان اعضای جدید آن می شوند.
نارندرا مودی، صدراعظم هند حدود یک ساعت با نواز شریف همتای پاکستانی اش در حاشیه این اجلاس ملاقات کرد. مودی می خواهد سال آینده از کشور همسایه پاکستان که دشمن دیرینه هند به شمار می رود، بازدید کند.
همچنین رئيس جمهور پوتین از یک مرحله جدیدی همکاری بین المللی صحبت کرد.
به گفته او در آینده باید وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نزدیکتر با هم همکاری داشته باشند تا در پهلوی تمرینات ضد ترور، امنیت در منطقه را نیز تقویت بخشند.
همچنین مبارزه با قاچاق مواد مخدر نیز در این اجلاس مطرح بود. به خصوص پوتین در قبال وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرد.
او گفت که "استقرار ده ساله نیرو های جنگی بین المللی منجر به بهبود کیفی وضعیت افغانستان نگردیده است.
در مذاکرات اوفا اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز شرکت داشت. رئیس جمهورغنی مواد مخدر و تروریزم را به عنوان دشمنان اصلی کشورش عنوان کرد. بر علاوه چین و روسیه، جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق عضویت سازمان همکاری شانگهای را دارند.
در مجموع یازده کشور، از جمله مصر و اوکراین خواستار عضویت در سازمان همکاری شانگهای شده اند.
حسن روحانی رئيس جمهور ایران امیدوار است که بعد از برداشته شدن تحریم های بین المللی عضو این سازمان شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا