جامعه

هشتصد معتاد مواد مخدر در سمنگان معالجه شد

ایبک/باختر/22سرطان
از آغاز فعالیت شفاخانه معتادین در سمنگان نزدیک به هشتصد معتاد مواد مخدر در این ولایت معالجه شده است .
داکتر محمد جاوید احمدی مسوول شفاخانه 20 بستر معتادین مواد مخدر سمنگان به آژانس باختر گفت: این شفاخانه به همکاری وزارت صحت عامه از سه سال به این طرف فعالیت اش را در سمنگان آغاز نموده که در این مدت آنان به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند.
وی افزود از زمان اعمار شفاخانه تاکنون به تعداد هشتصد تن از بیماران مواد مخدر در این شفاخانه تداوی و بعد از صحت یابی دو باره مصدر خدمت به جامعه شده اند.
مسوول شفاخانه علاوه کرد که پرسونل شان بیشتر از بیست هزار تن از باشنده گان سمنگان را از اضرار مواد در مکاتب مساجد آگاهی داده  اند .
احمدی اضافه کرد ، اکثریت افرادیکه تداوی شده اند افغان های برگشته از کشور های ایران و پاکستان بوده که آنان به انواع مختلف مواد مخدر از جمله تریاک ،هیرویین و چرس معتاد بوده اند.
به گفته منبع ، اکنون بیست معتاد در این شفاخانه داخل بستر بوده و مدت تداوی بیماران یکینم ماه میباشد که در همین جریان علاوه از تداوی غذا،جای خواب،فرصت های آموزشی مانند سواد آموزی و آموزش های دینی نیز برای مریضان فراهم مبیاشد.
سید امر الله مسوول آگاهی این مرکز صحی میگوید، آنان معتادین را در سه مرحله تحت تداوی قرار میدهند ابتدا برای معتادین در مورد انواع اضرار مواد مخدر از جمله اضرار صحی ، اسلامی و اجتماعی و اقتصادی آگاهی داده و بعداًبرای آنان توصیه میشود تا استعمال مواد مخدر را یه تدریج کم نمایند و در مرحله سوم به کلی مواد را قطع می کنند و آنان را داخل بستر میکنند.
قابل ذکر است رقم معتادین مواد مخدر در ولایت سمنگان تاکنون مشخص نبوده و اما مسوولان به صورت تخمینی تعداد آنان را به دو هزار تن ذکر میکنند.
طبق آمار ارایه شده در افغانستان بیش از یک میلیون و دو صد و پنجاه هزار معتاد به مواد مخدر وجود دارد که مهاجرت به کشور های همسایه ،بیکاری فقر و عدم توجه والدین به فرزندان شان از عوامل عمده معتادین در بین جوانان خوانده شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا