اقتصاد

آجندای کنفرانس بازنگری پلان فعالیت سکتور قالین مورد بررسی قرار گرفت

کابل باختر 16 میزان
در نهمین جلسه گروپ کاری سکتور قالین آجندای کنفرانس بازنگری پلان فعالیت سکتور  قالین  مورد  بررسی قرار گرفت.
به گزارش  آژانس باختر، این نشست که امروز دریکی از هوتل های شهر کابل برگزار  شد ،برنامه  فعالیت  سکتور قالین درجریان سالهای  2013 تا 2016 میلادی مورد بحث قرار گرفت.
این نشست در حالی برگزار میشود که رقم صادرات افغانی  به بیرون از کشور  درجریان چندسال  اخیر به پایین ترسطح آن رسیده  وهرگاه غرض مقابله به این مشکل  تدابیر اتخاذ نشود  امکان سقوط  صادرات قالین بعید خواهد بود .
درنشست  امروز انجنیر متصل کمکی معین وزارت تجارت وصنایع یاد آور  کرد که  صنعت قالین  درکشور با چالش های مواجه است  ولازم است تا پلان فعالیت  سکتور  قالین  برای  سالهای 2013 تا 2016 میلادی  ترتیب وشرایط رقابت دراین بخش  ایجاد گردد.
او از سکتور خصوصی خواست تا نظر ودیدگاه شان را غرض  فایق شدن براین مشکل  ارائه بدارند  ومسوولان این  نظریات راجمع بندی  تا از آن  در بهبود امور  استفاده شود .
احمد ضیا سید خیلی  رئیس تنظیم وانکشاف امور تشیبثات کوچک ومتوسط  ضمن  آنکه پارۀ از مشکلات که صنعت کاران قالین با آن  مواجه اند  بیان داشت او از  وزارت  امور داخله خواست تا درقسمت واپس گیری  ساحات که به عنوان  شهرک قالین  بافان اختصاص یافته،  اقدام نماید  تا صنعت کاران قالین ساحه کار وفعالیت  خود را  پیدا نمایند
گفته شده که درچند بخش  کابل  وننگرهار  ساحات غرض احداث شهرک  ها برای  قالین  بافان اختصاص یافته مگر کار  این ساحات به دلیل  اعمار خانه های خود سر  دراختیار  قالین بافان قرار نگرفته است .
در این نشست شماری از مسوولان و صنعت کاران  قالین صحبت کرده دیدگاه و نظرشان را غرض بهبود صنعت قالین و گسترش  صادرات آن بیان داشتند.
هدف از ایجاد پلان فعالیت سکتور قالین آماده کردن یک نقشۀ راه به منظور ایجاد تسهیلات برای رشد  صنعت قالین و زمینه سازی برای صادرات آن با مارک افغانی است.
در حال حاضر بخش اعظم از قالین افغانی ازطریق پاکستان و با مارک  آن کشور صادر میشود که عاید آن به دلالان پاکستانی برمیگردد.
گزارش های احصائیه مرکزی نمایانگر این امر است که درمدت شش سال صادرات قالین  افغانی 80 فیصد کاهش یافته است که دلیل آن رقابت سازمان یافته ودارای حمایت قوی کشورهای همسایه با قالین افغانی است.
درافغانستان بیشتر از یک ملیون نفر درجنبه های مختلف تولید قالین مصروف کار اند. صنعت قالین بعد از زراعت دومین مصروفیت ودومین عاید ملی درکشور میباشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا