جهان

دیلی بیست: عساکر خیالی در افغانستان، اسلحه مخفی طالبان

 صدای  امریکا– باختر-7 میزان
روزنامه دیلی بیست در شماره اخیرش مقاله را در مورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان: "عساکر خیالی، اسلحه مخفی طالبان".
به نوشته مقاله، شکست دادن یک نیروی شورشی سرسخت دشوار است ولی زمانی‎که علیه چنین دشمن در حالی بجنگید که شماری از نیروهای خود تان خیالی باشد، شکست دشمن سرسخت، ناممکن است.
این مقاله دیلی بیست که در همکاری با اداره ژورنالیزم تحقیقاتی به نشر رسیده‎است قصه یک سرباز امریکایی را می‎کند که در سال ۲۰۰۹ به ولسوالی ناوه هلمند رفته بود. فرانک بیجیو بیاد دارد که ناوه در آن زمان چی جای خطرناکی بود درست مثل آخرین صحنه یک فلم جنگی. جنگ برای تامین امنیت ناوه خیلی دشوار بود و فرانک که نیروی احتیاطی مرین بود، در جریان اقامت اش در ناوه چهار هم قطارش به شمول یک دوست نزدیکش را از دست داده بود.
تولی که فرانک در آن وظیفه داشت ولسوالی ناوه را امن ساخته و ناوه به یک قصه موفق امریکا در هلمند مبدل شده بود. ولی هفت ماه بعد از آنکه تولی فرانک ناوه را ترک کردند، چند ولسوالی هلمند یکی پی دیگر به دست طالبان افتادند.
فرانک امیدوار بود که با ناوه چنین کار نشود ولی با خروج قوای امریکایی در سال ۲۰۱۴ طالبان قدم به قدم پیشتر رفته و این ولسوالی در اکتوبر سال ۲۰۱۶ در دست طالبان بود.
این‎ که چرا چنین شد، تحقیقات زیاد در مورد صورت گرفته‎است. اداره ژورنالیزم تحقیقاتی دریافته که فساد سیستماتیک موجود در حلقات امنیتی افغان یکی از دلایلی عمده این ناکامی‎ها بوده‎است حالتی که در آن نیروهای موجود در جبهه جنگ، خیلی کمتر از آنچه بوده که درج کاغذ است.
به نوشته مقاله، ناوه بلاخره در ماه جولای امسال در جریان عملیات نیروهای افغان و حمایت هوایی امریکا آزاد شد ولی وضعیت در آن‎جا هنوزهم شکننده‎است.
دیلی بیست می‎نویسد، طالبان در سراسر افغانستان از فساد موجود و سو مدیریت در حلقات امنیتی افغان بهره برده‎اند.
به گفته روزنامه، رئیس جمهور ترمپ وعده ارسال۳۵۰۰ سرباز به افغانستان را داده‎است ولی بدون تمرکز به اصل مشکل که همانا عساکر خیالی و فساد سیستماتیک در حلقات امنیتی افغان است، اعزام نیروهای بیشتر معنایی نخواهد داشت و پیشرفت‎های قوای امریکایی، شکننده خواهند بود.# خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا