جهان

شرکت‌های اروپایی خرید نفت ایران را کاهش داده‌اند

اتحادیه اروپا از تحریم نفت ایران در چند هفته آینده خبر داده است. شرکت‌های تولید کننده فرآورد‌ه‌های نفتی اروپا پیش از تصویب این تحریم، خرید نفت خام از ایران را کاهش دادند. ژاپن هم واردات نفت از ایران را محدود می‌کند.

تأثیر تحریم برنامه‌ریزی شده نفت ایران پیش از تصویب نهایی آن آشکار شده است. شرکت‌های تولید کننده فرآورده‌های نفتی اروپا کاهش معاملات نفتی خود با ایران را آغاز کرده‌اند. "فاینانشنال تایمز" از کاهش محسوس خرید نفت ایران در بازارهای روزانه و معاملات کوتاه مدت توسط شرکت‌های نفتی اروپایی خبر می‌د‌هد.

بر اساس گزارش "فاینانشنال تایمز"  نمایندگان شرکت‌ها و دلالان نفت تأیید کرده‌اند که معاملات نفتی جدید با ایران را یا به طور کامل متوقف کرده‌ند یا کاهش داده‌اند. البته این کاهش در حال حاضر شامل معاملات بلندمدت نمی‌شود.
نماینده یکی از شرکت‌های تولید کننده فرآورده‌های نفتی جنوب‌اروپا به این روزنامه گفته است: «ما همچنان بر اساس شرایط پیش‌بینی شده در قرارداد‌های نفتی بلند‌مدت با ایران از این کشور خرید می‌کنیم، اما دیگر در بازارهای روزانه قرارداد نمی‌بندیم.»

بر اساس اطلاعاتی که در گزارش روزنامه "فاین نشنال تایمز" به آن اشاره شده، شرکت‌های تولید کننده فرآورده‌های نفتی دو سوم نیاز خود را از طریق قرادادهای بلندمدت و یک سوم آن را بر اساس شرایط روز، در بازارهای نفت روزانه تهیه می‌کنند. به نظر می‌رسد این شرکت‌های نفتی تحریم نفت ایران را پیش از تصویب این تحریم آغاز کردند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نظر دارند در نشست پایان ماه ژانویه تحریم نفت جمهوری اسلامی را تصویب کنند. اتحادیه اروپا همگام با ایالات متحده آمریکا خواستار افزایش فشار بر حکومت ایران به دلیل ادامه مناقشه بر سر برنامه اتمی این کشور است.
به دلیل پیچیدگی لغو معاملات نفتی بلند مدت، در صورت تحریم نفت ایران لغو این معاملات به چندین ماه زمان نیاز دارد. یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته است که بر اساس طرح اتحادیه اروپا، تحریم نفت جمهوری اسلامی پس از۶ ماه و تحریم فرآورده‌های پتروشیمی این کشور پس ۳ ماه به مرحله اجرا در می‌رسد.
پس از انتشار آخرین گزارش سازمان انرژی اتمی مبنی بر تلاش ایران برای دست‌یابی یه دانش ساخت کلاهک‌های هسته‌ای، نگرانی جامعه جهانی در مورد اهداف نظامی برنامه اتمی ایران شدت گرفته است.
کشورهای غربی برای متقاعد کردن جمهوری اسلامی  به شفاف‌سازی برنامه اتمی خود و همکاری کامل با آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی ‌تحریم‌های تاز‌ه‌ای‌ را علیه این کشور در نظر گرفتند که تحریم نفت نیز در شمار آن‌ها است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا