سیاست

رئیس‌جمهورغنی با رئیس جمهوری ازبکستان ملاقات کرد

کابل باختر 19 جوزا
محمداشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در ملاقات شان، روی تحکیم مناسبات میان دو کشور و موضوعات منطقه بحث و تبادل نظر کردند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این ملاقات که عصر دیروز در شهر آستانۀ پایتخت قزاقستان انجام شد، رئیس جمهور ازبکستان مراتب تسلیت و همدردی دولت و مردم آن کشور را بخاطر رویدادهای اخیر افغانستان، به رئیس جمهور و مردم افغانستان ابراز داشت.
دوجانب برمحور موضوعات امنیتی، توسعه همکاری های اقتصادی و تجارتی و مبارزه با تروریزم بحث و تبادل نظر کردند.
رئیس جمهور ازبکستان گفت که در سفر هیئت بلند پایۀ آن کشور به افغانستان، نقشه راه در رابطه به سطوح مختلف همکاری ها در سال جاری میلادی میان دو کشور ترتیب شده است. وی پیشنهاد کرد که کمیسیون مشترک اقتصادی میان ازبکستان و افغانستان ایجاد گردد تا راه های همکاری های بیشتر جستجو شود.
وی برگزاری کنفرانس "پروسۀ کابل" را به رئیس جمهورغنی تبریک گفت و آنرا موفقیت آمیز توصیف کرد.
رئیس جمهورغنی از ابراز همدردی رئیس جمهور و دولت ازبکستان با دولت و مردم افغانستان تشکر کرد.  وی همچنان از حمایت رئیس جمهور میرضیایف از کنفرانس "پروسۀ کابل" و نیز فرستادن نماینده به این کنفرانس قدردانی نمود.
رئیس جمهور محمداشرف غنی تروریزم را خطر جدی برای همه کشورهای منطقه دانست و برگزاری کنفرانس "پروسۀ کابل" را برای تأمین صلح و ثبات مهم قلمداد کرد و نیز همکاری ازبکستان را دراین زمینه ارزنده خواند.
رئیس جمهور کشور در مورد همکاری های اقتصادی و تجارتی گفت که ما دیدگاه کلان اقتصادی داریم و می خواهیم از طریق بندر حیرتان، این روابط گسترش مزید یابد.
در این ملاقات محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور، داکتر محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها، شاه‌زمان میوندی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور روابط عامه و ارتباطات استراتیژیک، محمدشاکر کارگر نمایندۀ خاص رئیس‌جمهور در امور کشورهای مشترک‌المنافع و نجیب آقا فهیم رئیس حقوق و معاهدات وزارت امور خارجه کشور نیز حضور داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا