سیاست

طولانی شدن انتخابات و رکوداقتصادی درکشور

کابل باختر/ 15/ سرطان
سرمایه ها فرارکرده ، سرمایه گذاری ها کاهش یافته ، عواید دولت به 25 فیصد رسیده و به رقم بیکاری ها هرروز افزوده میشود ، دلیل این همه نا به سامانی ها اقتصادی طولانی شدن انتخابات است .
حضرت عمرزاخیلوال وزیرمالیه کشورهم کم رونق شدن صادرات و واردات را طولانی شدن و جنجالی شدن انتخابات درکشور خوانده میگوید ، کشورهای کمک کننده حدود پنجصد ملیون دالر را که باید در سالجاری به افغانستان میدادند تا هنوز پرداخت نکرده اند.
وزیر مالیه علاوه میکند ، کمک ها منتظر نتایج نهایی است که بعداز اعلام نتایج و آمدن رییس جمهور جدید پرداخت صورت خواهدگرفت.
عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه نیزطولانی شدن انتخابات ریاست جمهوری و رفتن آن به دور دوم را تاثیر گذار براقتصاد کشور دانسته میگوید ، وضعیت سرمایه گذاری درکشورکاهش یافته ، عواید گمرکات نیز که یکی ازمنابع مالی دولت است به شدت پائین آمده است.
به گفته سخنگوی، وزارت مالیه قصد داشت تا از عواید گمرکات درسال جاری ، نزدیک به پنجاه درصد عواید دولت را بدست آورده اما این رقم به 25 فیصد درصدکاهش یافته است.
به گفته جیلانی قرار بود وزارت مالیه 275 ملیارد افغانی طی سال روان عواید جمع آوری کند ، اما تاکنون صرف 22 ملیارد افغانی عواید دریافت نموده که تمام عوامل برمیگردد به طولانی شدن انتخابات درکشور .
مینه شیرزاد که زمانی به مسایل تجارتی دربخش زنان فعال بود دریک تماس تیلفونی به آژانس باختر گفت: اقتصاد درطول تاریخ متأثر ازسیاست است "
وی افزود، اوضاع سیاسی کشور ، ثبات اقتصادی را برهم زده و همه روزه ما شاهد فرار سرمایه و افزایش بیکاری هموطنان ما درکشور میباشیم.
شیرزاد ازمسوولان امور و نامزدان ریاست جمهوری خواست تا هرچه زودتر مسایل و مشکلات ناشی از انتخابات 24 جوزا را حل کنند تا نظم اقتصادی در بازار و داد و ستدد تجارتی برقرارگرددو سرمایه داران به سرمایه گذاری دربخش های مختلف تشویق شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا