اخبارجهان

انتقال تجهیزات نظامیان امریکایی از افغانستان آغاز شد

واشنگتن/ وی او ای/4ثور/باختر

مقامات وزارت دفاع امریکا می‌گویند در آستانهٔ آغاز خروج سربازان امریکایی از افغانستان، برنامهٔ انتقال تجهیزات و فسخ قراردادهای محلی خود را آغاز کرده اند.

خروج سربازان امریکایی از افغانستان، پایان طولانی‌ترین جنگ امریکا را رقم خواهد زد که ۲۰ سال به درازا کشید.

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ سرباز امریکایی و ۷۰۰۰ سرباز ناتو در افغانستان حضور دارند.

یک مقام وزارت دفاع امریکا به شرط افشا نشدن هویتش، به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت که در حال حاضر، تنها برنامهٔ انتقال تجهیزات از افغانستان روی دست گرفته شده است و انتظار نمی‌رود حداقل تا چند هفتهٔ آینده سربازان امریکایی به خروج‌شان از افغانستان آغاز کنند.

او گفت که تا مسدود نشدن تمام پایگاه‌های نظامی امریکا، سربازان از افغانستان بیرون نخواهند شد.

به گفته مقامات وزارت دفاع امریکا اگرچه بسیاری از تجهیزات از طریق هوا به امریکا منتقل خواهد شد، اما اردوی امریکا از راه‌های زمینی،‌ به شمول مسیر پاکستان و آسیای مرکزی نیز استفاده خواهد کرد.

گفته شده است که بخشی از این تجهیزات که نه قابل انتقال اند و نه هم در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار می‌گیرند، به قراردادی‌ها به فروش خواهد رسید.

برخی گزارش‌ها حاکی است که خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان، احتمالا تا قبل از یازدهم سپتمبر تکمیل می شود.

وزیر دفاع آلمان به روز چهارشنبه گفت که مذاکرات با سایر مسوولان ناتو آغاز شده است تا اگر ممکن باشد، سربازان این پیمان تا چهارم ماه جولای از افغانستان بیرون شوند.

با این حال، وزارت دفاع امریکا می‌گوید که احتمالا سربازان بیشتری را برای چند هفته به افغانستان اعزام کنند تا در روند پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله در این کشور کمک کنند.

گروه طالبان تعهد واضحی نداده اند که سربازان خارجی را هنگام خروج از افغانستان مورد حمله قرار ندهند.

یک سخنگوی این گروه به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفت: ” هنوز برای این مسایل بسیار زود است، نمی‌توانیم هیچ چیزی در مورد آینده بگوییم.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا