سیاست

سخنگوی شورای عالی صلح: با هر پیش شرط طالبان حاضر به مذاکره هستیم

کابل،11 حمل،باختر
سید احسان الله طاهری سخنگوی شورای عالی صلح می گوید این شورا با هر پیش شرط طالبان حاضر به مذاکره است.
سخنگوی شواری عالی صلح در تماس با خبرنگار آژانس باختر بیان داشت که بسته پیشنهادی بدون شرط در نشست روند کابل به طالبان ارائه شده اما تا حال جواب رسمی از طرف طالبان بیان نشده است. به گفته وی  بسته پیشنهادی حکومت  در   شورای رهبری طالبان در حال بحث است و این شورا با هر نوع پیش شرط طالبان که بتواند صلح را در کشور تامین کند آماده است.
احسان الله طاهری افزود که طالبانی که خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان هستند به میز مذاکره حاضر شوند بعد از آن این شورا در تفاهم و گفتگوها با بزرگان زمان خروج نیرو های خارجی را مشخص خواهد کرد. به گفته وی حضور نیرهای خارجی در کشور وابسته به ثبات افغانستان است و در صورتیکه صلح در کشور تامین شود این نیروها حضور نخواهند داشت.
این در حالی است که جان سالیوان معاون وزیر خارجه امریکا در سازمان ملل گفته بودکه باید با یک تعهد مشترک وقاطع به طالبان نشان دهیم که درمیدان های جنگ چیزی به دست نمی آورند . وی تاکید کرده بود برای اینکه طالبان به مذاکره با دولت افغانستان تمایل پیدا کنند باید برای منزوی کردن این گروه تلاش کرد.
سخنگوی طالبان در عکس العمل به اظهارت معاون سفیر امریکا در سازمان ملل گفته بود که پافشاری امریکا به استفاده از زور در افغانستان نشان می دهد که این کشور به دنبال تشدید جنگ است و ما آنها را به خروج از این کشور مجبور می کنیم.
اما امین الدین مظفری عضو شورای عالی صلح در گفتگوبا خبرنگار آژانس باختر گفت که طالبان حضور نیروهای خارجی را در افغانسان بهانه سر راه صلح می دانند.به باور وی آنچه مهم است منطق حضور نیروهای خارجی است که آمدن صلح در کشور می باشد و در صورتیکه که صلح تامین شود حضور نیروهای خارجی منطق خود را نمیداشته باشد.
مجیب الله مرزایی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا