جامعه

شهروندان هرات از تصویب قانون برگزاری مراسم عروسی استقبال کردند

شهرهرات 13 حمل باختر
تصویب طرح قانون برگزاری مراسم عروسی ها از سوی مجلس نماینده گان مورد استقبال نسل جوان وشهروندان هرات قرار گرفته است .
باتوجه به افزایش رواج سنت های ناپسند در مراسم عروسی در کشور بسیاری از دختران و پسران واجد الشرایط از ازدواج بازمانده و این مسئله باعث افزایش فساد اخلاقی در میان جامعه شده است .
به گفته بسیاری از شهروندان هرات این مصارف از یک سو سنت پسندیده ازدواج در بین جوانان را تضعیف نموده و از سوی دیگر بحران های اجتماعی و اخلاقی را در جامعه رقم زده است .
باشنده گان هرات می گویند، مصارف گزاف مراسم های مختلف نامزادی تا عروسی دور از فرهنگ اسلامی و ملی بوده واین مسئله باعث دور شدن از سنت اصیل اسلامی و الگوهای چون پیشوایان دینی گردیده است .
گرفتن مراسم های مختلف در هوتل های مجلل، برگزاری مراسم های مختلف باهزینه زیاد، اجرای برنامه های موسیقی دلخراش ,خریداری لوازم گران قیمت و طلا و جواهرات از جمله مشکلات مختلف فراروی جوانانی است که آرزوی تشکیل خانواده داشته و برای دسترسی به این هدف مجبور به انجام فعالیتهای مختلف حتی غیر قانونی میشوند .
هزینه های گزاف مراسم های نامزادی و عروسی سبب افزایش بحران های روحی دربین جوانان شده وحتی جان عده ایی را با خطر مرگ مواجه میسازد تعدادی از زنان به منظور عنعنه ناپسند چشم و هم چشمی به منظور برگزاری مراسم های مجلل بارها دست به خودکشی زده و تعداد دیگری از جوانان که به اجبار فامیل مجبور به پرداخت هزینه میباشند برای بدست آوردن هزینه ها دست به فعالیت های غیر قانونی می زنند .
مهاجرت بسیاری از جوانان به کشورهای همسایه ,روی آوردن به استفاده از مواد مخدر جهت کسب انرژی کاذب برای فعالیت کاری بیشتر ,قاچاق مواد مخدر به منظور سودآوری مالی بیشتر ,سرقت و… را میتوان از پدیده هایی دانست که به منظور رسیدن به خواست های نامعقول این مراسم ها از سوی جوانان عملی میشود .
فرهاد پیشه، خیاطی دارد،این شهروند هرات که سه سال می شود نامزد است می گوید که به دلیل بلند بودن مخارج عروسی ، تاکنون قادر به برپایی مراسم عروسی اش نه شده است.
فرهاد ازتصویب قانون برگزاری عروسی ازسوی پارلمان استقبال کرد و گفت که این قانون راه را برای کاهش هزینه های کمرشکن عروسی فراهم خواهد کرد.
از سوی دیگر به گفته بسیاری از کارشناسان بالینی دسترسی به اهداف بلند فامیل ها در این مراسم ها فشار روانی را در بین جوانان افزایش داده و بسیاری از آنان به دلیل عدم تحمل روانی یا مصاب به مشکلات روانی همچون خشونت ها شده یا افکار خودکشی را در سر می پرورانند .
مسئولان وزارت امور زنان کشورنیز انگیزه تهیه این پالیسی و قانون را جلوگیری از مصارف گزاف در محافل ,کاهش خشونت فامیلی ,کاهش اختلافات فامیلی و از بین بردن رقابت های ناسالم و تشنج زایی میان مردان و زنان جامعه بیان می کنند.
گفته میشود، در این قانون چندین نوع رسم و رواج شناسایی شده است که مردم در نقاط مختلف کشور به ان پای بند بوده اما این رسم و رواج ها مصارف گزاف را به دنبال دارد .
در این قانون برای تطبیق ان مکلفیت هایی برای مالکن هوتل ها و فامیل عروس داماد تذکر رفته است که در صورت عدم رعایت با مشکلات قانونی مواجه خواهند شد .
طرح قانون برگزاری مراسم عروسی ها که از سوی اعضای مجلس نماینده گان ترتیب داده شده است با تصویب این طرح از مصارف گزاف و کمرشکن عروسی جلوگیری خواهد شد و عواقب مثبت اجتماعی و اخلاقی را در جامعه بدنبال خواهد داشت .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا