امنیت

فتوا، حربه دردست ملا اخترمنصور برای بیعت گرفتن از طالبان !

کابل باختر/ 6/ سنبله
این گفته های ملا عبدالمنان عمری ، برادر ملا عمر سردسته متوفا طالبان که میگوید ملا اخترمحمد منصور میخواهد به زور و فشار ازطالبان بعیت بگیرد نشان میدهد که تلاش ها برای رفع اختلافات دررده بالایی این گروه بی نتیجه بوده و طالبان به سوی یک تقابل مسلحانه روان اند.
اظهارات تازه ملا عبدالمنان عمری برادر ملا عمر سردسته گروه طالبان از عمق اختلافات میان رده رهبری این گروه پرده برداشت .
ملا عبدالمنان ادعا دارد که سردسته جدید طالبان ، ملا اختر محمد منصور در صدد آن است تا به زور از طالبان بیعت گیرد و به موجودیت خود به عنوان سردسته طالبان مشروعیت بخشد .
به گفته برادر ملا عمر ، ملا اختر منصور علیه طالبان که از او بیعت نکنند به زودی فتوا صادر خواهدکردو قتل آنان را توجه خواهد نمود.
ضمناً ملا عبدالمنان عمری گفته که ملا اختر راه مختلف را درپیش گرفته تا حمایت بخش نظامی طالبان را که مصروف جنگ درداخل افغانستان است بدست بیاورد.
تقابل و ایستادگی یک قوماندان در برابر قوماندان دیگر طالبان یکی از راهکار های است که ملا اختر محمدمنصور آن را درپیش گرفته است و اعزام شماری زیادی از افرادمسلح به ولسوالی خاک افغان زابل غرض نابودی دسته های مسلح وفادار به منصورملا دادالله که مسوول نظامی طالبان است که به ملا اختر اعتنایی ندارد، بخش های از تلاش های سردسته جدید برای رفع موانع است که درراه رهبر شدن او وجود دارد.
به باور آگاهان سیاسی، گفته های ملا عبدالمنان عمری ثابت میسازدکه اختلافات میان رهبری گروه طالبان که بعداز اعلام خبرمرگ ملا عمر بروز کرده نه تنها حل نگردید، بل جدی تر شده حتا تقابل مسلحانه، آنان را تهدید میکند.
قبلاً یک هیئت بیطرف که ملا نورالدین ترابی که در زمان حاکمیت طالبان وزیر عدلیه بود تشکیل شد تا میان گروه های رقیب در درون طالبان میانجگیری کند و از اختلافات موجود بکاهد مگر گفته ملا عبدالمنان واضح میسازد که از رخ این هیئت نیز کاری ساخته نشد و حالا ملا اختر محمد منصور درفکر صدور فتوا است تا علیه مخالفان خود دردرون طالبان غلبه کند.
برادر ملا عمر سردسته کشته شده طالبان هشدار میدهد اگر ملا اختر منصور چنین فتوای را صادر کند بروز یک جنگ تمام عیار داخلی طالبان را تهدید میکند .
وی از ملا اختر منصور میخواهد تا اجازه دهد که هیئت به گفته او متشکل از علما کارش را دوام دهد و همه تعهد نمایند که از فتوای علمای دینی متابعت میکند.
جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی قبلاً به آژانس باختر گفته بود استخبارات وافسران ارتش پاکستان به نفع ملا اختر محمد منصور کار می نمایند و با اهدای تحایف به قوماندانان طالبان در صدد کسب حمایت برای ملا اختر منصور اند.
شماری ازاعضای رهبری طالبان منجمله ذاکر قیوم که اکنون با داعش یکجا شده نیز ملا اختر محمدمنصور را نوکر آی اس آی خوانده اند.
آگاهان سیاسی میگویندکه طالبان اکنون کرم جان یکدیگر شده اند اگر این گروه خاک افغان با هم درگیر شوند روند اضحلال آنها آغاز میگردد  وزمینه برای رشد گروه بدیل آنها داعش مساعد میشود.
مشوره آگاهان سیاسی به طالبان افغان است که آنها وضعیت موجود را درک نمایند قبل ازآنکه پروژه داعش راهش را درعمق طالبان بازکند این گروه برای تامین منافع ملی فعال شود و درکنار نهاد های امنیتی افغانستان درصدد ناکامی پروژه های ضد افغانی براید .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا