جهان

گفتگوی سازمان ملل متحد با طالبان برای کاهش تلفات ملکی

نیویارک/دویچه وله/باختر/30 قوس
سازمان ملل متحد خبر داده است که در حال گفتگو با گروه طالبان است تا شمار تلفات ملکی در افغانستان کاهش یابد.
سازمان متذکره شورشیان طالبان را عامل 75 درصد تلفات افراد غیرنظامی در سال روان می داند.
نیکولاس هیسام، فرستاده ارشد سازمان ملل متحد به افغانستان در یک نشست خبری گفت که این سازمان گزارش مربوط به تلفات افراد ملکی را با مقامات طالبان، که در قطر دفتر دارند، در میان گذاشته است.
هیسام گفت که مقامات طالبان ابتدا این گزارش را رد کردند و آمار سازمان ملل متحد را غیر دقیق خواندند اما او خاطر نشان کرد که ملل متحد قادر است تا تقریبأ تمام موضوعاتی را که آنان در گزارش انگشت گذاشته اند، توضیح دهد.
جورجت گانیون، مدیر بخش حقوق بشر ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که تغییراتی در چگونگی "پیامد" (حملات) طالبان دیده می شود اما تغییری در واقعیت امر رخ نداده است.
او گفت: "می توانم گزارش دهم که اخیرأ ما تغییرات اندکی در اهداف طالبان مشاهده کرده ایم یعنی هدف قرار دادن بیشتر تاسیسات نظامی و دولتی. اما هنوز هم آنان از تاکتیک ها و وسایلی استفاده می کنند که نامناسب و همه گیر است و باعث کشته و زخمی شدن افراد ملکی می گردند."
به گزارش "یوناما" در یازده ماه سال روان میلادی 9617 فرد ملکی قربانی حملات بوده اند که از این شمار 3188 تن کشته و 6429 نفر زخمی شدند.
گانیون همچنان افزود که به نظر می رسد شمار تلفات تا پایان سال روان به 10 هزار تن برسد که این آمار از سال 2008 که یوناما شمار قربانیان ملکی را ثبت می کند، بالاترین محسوب می شود.
هیسام نیز گفت که سازمان ملل چندین سال است که تماس نزدیک با حکومت افغانستان و نیروهای بین المللی بر سر موضوع کاهش تلفات ملکی دارد و در این زمینه "برخی موفقیت ها" به دست آمده است.
در گزارش "یوناما" نیروهای حکومتی عامل 12 درصد تلفات ملکی خوانده شده اند.
هیسام در مورد گفتگوهای اخیر سازمان ملل با طالبان همچنان افزود که "یوناما" با طالبان در مورد خواست هایی از آنان تحت قوانین حقوق بین الملل و حقوق افراد ملکی بحث کرده است.
او گفت: "ما مدام گزارش های خود را با آنان شریک می سازیم؛ چنانچه آنان در دسترس باشند و از آنان می خواهیم تا با ما در زمینه کاهش تلفات ملکی همراه شوند."

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا