سیاست

پمپیو: توافق امریکا با طالبان دو عنصر اجرایی محرم دارد

واشنگتن/ وی او ای / 12 حوت/ باختر
وزیر امورخارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که دو عنصر تطبیق کننده در پیوند با توافقنامه میان امریکا و طالبان موجود است.
مایک پمپیو دیروز در مصاحبه با تلویزیون سی بی اس گفت: "دو عنصر تطبیق کننده وجود دارد که (به کانگرس) فراهم خواهد شد. آن دو محرم است. اسناد اجرایی نظامی است که برای حفظ نظامیان مان مهم است. هر عضو کانگرس فرصت دیدن این اسناد را خواهد داشت".
پرسش "معاملات پنهان" مرتبط با توافقنامۀ طالبان را هفتۀ گذشته، لیز چینی، عضو مجلس نمایندگان امریکا در یک جلسۀ استماعیه به مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا مطرح کرد، اما  اسپر در پاسخ گفته بود که در این مورد چیزی در ذهنش خطور نمی‌کند.
توافقنامۀ تاریخی یی که زمینۀ مذاکرات بین الافغانی و خروج نظامیان خارجی از افغانستان را فراهم کرده می‌تواند، روز شنبه گذشته ۲۹ فبروری میان نمایندگان طالبان و امریکا در قطر امضا شد.
در پی امضای این موافقتنامه، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا گفته است که با رهبران طالبان دیدار می‌کند.
پمپیو در مصاحبه با سی بی اس گفت که نمی‌داند ملاقات ترامپ با رهبران طالبان در کجا و چه وقت انجام خواهد شد.
با وصف امضای توافقنامۀ صلح میان امریکا و طالبان، هنوز هم پرسش‌هایی در مورد پابندی طالبان به این توافق وجود دارد.
پمپیو گفت که این توافقنامه "میکانیزم‌های عمیق، پیچیده و خوب سنجیده شده" دارد که امریکا با آن می تواند همه طرف‌های دخیل را نظارت کند و حسابده قرار دهد.
با اینحال، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا تاکید کرد که توافقنامۀ امریکا و طالبان "شفاف" است و هیچ معاملۀ جنبی در آن وجود ندارد.
  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا