سیاست

گزارش یوناما از ‘کاهش’ تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان

بی بی سی – باختر 7 ثور
دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در گزارش سه‌ماهه تلفات غیرنظامیان در این کشور، از کاهش چهاردرصدی تلفات غیرنظامیان خبر داده است.
دفتر یوناما در کابل در این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، نوشته است که در سه ماه نخست سال جاری میلادی ۷۱۵ غیرنظامی کشته و ۱۴۶۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.
براساس این گزارش، این آمار به طور کلی در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته میلادی بیانگر چهار درصد کاهش در تلفات غیرنظامیان است یعنی ۲ درصد کاهش در آمار کشته‌شدگان و ۵ درصد در آمار زخمیان.
در گزارش یوناما مهمترین عوامل کشته‌شدن غیرنظامیان چنین برشمرده شده است: درگیری‌های زمینی (۴۴۷ نفر)، انفجار بمب‌های دست‌ساز (۱۲۶ نفر) و حملات انتحاری (۱۰۸ نفر).
به گزارش نمایندگی سازمان ملل، در این مدت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته تلفات ناشی از انفجار بمب‌های دست‌ساز ۱۲ درصد و حملات انتحاری ۵ درصد افزایش داشته است.
یوناما عناصر طالبان و داعش را عامل ۶۲ درصد از کل تلفات سه ماه نخست امسال اعلام کرده، در حالی که ۲۱ درصد دیگر تلفات را به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده است. ۹ درصد دیگر تلفات در درگیری بین دو طرف و ۸ درصد دیگر در اثر انفجار مواد منفجر نشده بقایای جنگ واقع شده است.
در گزارش همچنین آمده که ۳۴ درصد کل تلفات سه ماه نخست ۲۰۱۷ را کودکان تشکیل می‌دهند ـ ۲۱۰ کشته و ۵۲۵ زخمی که بیانگر ۱۷ درصد افزایش در آمار مرگ کودکان است.
دانیل بل، مسئول بخش حقوق بشر یوناما، افزایش تلفات کودکان را "تکان‌دهنده" دانسته و گفته: "افزایش هفده درصدی تلفات کودکان نشان‌دهنده ناکامی اطراف درگیر در جنگ به‌ویژه اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از غیرنظامیان است."
دانیل بل، مسئول بخش حقوق بشر یوناما، افزایش تلفات کودکان را "تکان‌دهنده" دانسته و گفته: "افزایش هفده درصدی تلفات کودکان نشان‌دهنده ناکامی اطراف درگیر در جنگ به‌ویژه اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از غیرنظامیان است."
برای حفاظت از غیرنظامیان شده است
پیش از این سازمان ملل در گزارش سالانه خود از تلفات غیرنظامیان در افغانستان نوشته بود که در سال ۲۰۱۶ بالاترین میزان تلفات غیرنظامیان از ۲۰۰۹ ثبت شده است ـ بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر.
یوناما به طور کلی، تلفات غیرنظامیان در افغانستان را "روزافزون" دانسته و در گزارش خود خواستار اقدامات فوری برای حفاظت از غیرنظامیان شده است.
ختم/ خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا