سیاست

محمد اشرف غنی: مردم افغانستان باید بر محور اندیشه های شهید مزاری گردهم آیند و در برابر دشمنان افغانستان بایستند

کابل باختر 7 حوت
از بیست و دومین سالیاد شهادت شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری دیروز در کابل گرامی داشت به عمل آمد. در این مراسم رهبران حکومت وحدت ملی، مقام های عالی  رتبه دولتی، رهبران جهادی، اعضای کابینه، اعضای پارلمان، علما، شخصیت های علمی و فرهنگی استادان دانشگاه ها، طلاب و دانشجویان و ده ها هزار تن از باشندگان کابل شرکت کرده بودند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر، در این مراسم نخست پیام محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به خوانش گرفته شد. رئیس جمهور در پیامش اعطای لقب شهید وحدت ملی به شهید مزاری را براساس عناصر و مولفه های فکری  آن شهید بیان کرد.
در پیام رییس جمهور تاکید شد که عدالت اجتماعی و مشارکت عادلانه سیاسی از مولفه های فکری شهید وحدت ملی بود که آن شهید، عدالت اجتماعی را برای همه شهروندان کشور می خواست. رئیس جمهور گفته که شهید مزاری رهبرِ برخواسته از میان توده ها بود و ساده زیستی او باعث شده است که او پس از بیست و دوسال همچنان در قلب مردم جا داشته باشد. از نظر شهید مزاری دشمنی میان ملیت ها مردود بود و آن شهید والا مقام بر اساس اندیشه وحدت طلبی در شرایط جنگ، جنگ را راه حل نمی دانست. در پیام رییس جمهور بیان شد که مردم افغانستان باید بر محور همین اندیشه شهید وحدت ملی گردهم آیند و در برابر دشمنان افغانستان و تروریزم بین المللی بایستند. شهید مزاری تعدیل واحد‌های اداری، سرشماری نفوس، برگزاری انتخابات، مشارکت عادلانه سیاسی، مشارکت زنان و همۀ اقوام را در ساختار تصمیم گیری‌ها برای یک افغانستان مدرن و دموکراتیک مهم می‌دانست.
در پیام رییس جمهورتاکید شد که حکومت وحدت ملی با درک درست از پیام‌های شهدای ملی، اصل حاکمیت قانون، برابری، انکشاف متوازن، اصلاحات همه جانبه و مبارزه با فساد و تروریزم را از اولویت‌های مهم و اساسی خود می‌داند.
در پیام رئیس جمهور همچنان گفته شد که حکومت وحدت ملی طی دو سال در عرصه‌های مختلف گام‌های بزرگی را برداشته است و توجه و سرمایه‌گذاری روی شبکه‌های ارتباطی سبب می‌شود که حصار ولایت‌ها شکسته و تمام کشور به شبکه  منظم ارتباطی وصل شود.
رییس جمهور در پیامش گفته است که هم اکنون حد اقل ده پروژه سرک به ارزش نزدیک به یک میلیارد دالر در مناطق مرکزی تحت کار و دیزان است و همزمان کار مقدماتی برای شبکه برق مناطق مرکزی نیز جریان دارد که مطابق پلان تعیین شده این پروژه نیز کامل خواهد شد.
رئیس جمهور گفته است که شهید مزاری از معدود رهبرانی بود که میراث مادی به یادگار نگذاشته است، بلکه اندیشه‌ها و مفکوره‌های ملی وی به حیث میراث معنوی برای نسل‌ها و عصرها به یادگار خواهد ماند. محمد اشرف غنی با تاکید بر بازخوانی، معرفی و تبین اندیشه های شهید مزاری از طریق ایجاد بنیادها، موزیم و کتابخانه ها وعده داده است که به سهم خود مسئولیت تامین کتاب های مورد نیاز را برای کتابخانه شهید وحدت ملی به عهده گرفته و در اولین فرصت ممکن اهدا خواهد کرد.
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان دومین سخنران همایش بزرگ "مزاری و وحدت ملی" بود. عبدالله شهید مزاری را قهرمان معرکه آزادی دانست و تاکید کرد که شهید وحدت ملی و یارانش از آغاز جهاد در حماسه بزرگ ملت افغانستان اثر ماندگار به جا گذاشتند. رئیس اجرائیه گفت که یکی از ویژگی های مهم شهید وحدت ملی صداقت در عمل و استقامت و پایداری در راستای تحقق اهدافش بود. داکتر عبدالله افزود که اندیشه های شهید مزاری که همانا برابری و برادری بود، از یک سو بر اساس آموزه های دینی است و از سوی دیگر تجربه بشری نشان داده است، تا زمانیکه شهروندان از حقوق مساوی برخوردار نباشند، روند ملت سازی به جایی نمی رسد. عبدالله گفت اندیشه و آرمان، صداقت و مبارزات شهید وحدت ملی سرمشقی برای نسل امروز افغانستان خواهد بود. رئیس اجرائیه گفت که قانون اساسی افغانستان حقوق شهروندان را تامین کرده است اما هنوز هم موضوعاتی اند که نیاز به توجه و کار دارد. داکتر عبدالله تاکید کرد که از خواست رهروان راه شهید مزاری مبنی بر رسمی شدن مدال شهید وحدت ملی حمایت می کند و وعده داد که تا سال آینده مدال شهید وحدت ملی به رسمیت شناخته خواهد شد. رئیس اجرائیه با تاکید بر عملی شدن وعده های سران حکومت وحدت ملی گفت که کشور های منطقه باید در راستای مبارزه با تروریزم تجدید نظر نمایند. عبدالله تاکید کرد که استفاده ابزاری از گروه های افراطی و تروریستی به سود هیچ کشوری نیست و افغانستان آماده همکاری در راستای مبارزه با تروریزم و افراط گرایی است.
حضرت صبغت الله مجددی رئیس جمهور پیشین از دیگر سخنرانان این مراسم، شهید وحدت ملی را مرد مجاهد بیان کرد و افزود که شهید مزاری صادق و دارای خصوصیات نیک بود. مجددی گفت که شهید مزاری به مردم افغانستان و جهاد بر حق مردم اخلاص داشت و حضور شکوهمند مردم در مراسم سالیاد آن شهید نیز نشاندهنده اخلاص مردم نسبت به شهید مزاری است.
ستر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور نیز با ارسال پیامی، شهید وحدت ملی را چهره برازنده افغانستان دانسته و تاکید کرده است که شهید مزاری در راستای تحقق عدالت، برابری و برادری از جانش مایه گذاشت. معاون رئیس جمهور گفته است که ایجاد نظام مبتنی بر برادری و برابری از آرمان های شهید وحدت ملی بود و شهید مزاری همیشه از ایستادگی در برابر ظلم و نابرابری دم می زد. دوستم  حذف گروه  ها را مردود دانسته و گفته است که اکنون زمان آن رسیده است تا برای تحقق دموکراسی تلاش نمائیم و در سایه قانون اساسی کشور وحدت و همبستگی مان را حفظ نماییم.
عبدالهادی ارغندیوال رئیس حزب اسلامی افغانستان نیز گفت که اگر در راه تحقق عدالت و آرمان های شهید وحدت ملی مبارزه نکنیم رهروان راه شهید مزاری نخواهیم بود. ارغندیوال گفت که مردم افغانستان راه شهید وحدت ملی و سایر شهدای افغانستان را ادامه می دهند و با تلاش در راستای تحقق اهداف و آرمان های شهدا به کسی اجازه نخواهند داد تا یک بار دیگر افغانستان را به میدان رقابت ها و بر آورده سازی اهداف شان تبدیل کنند.
حاجی محمد محقق معاون ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان با قدردانی از حضور گسترده مردم و تلاش ستاد مردمی برگزاری مراسم گرامیداشت از بیست و دومین سالیاد شهادت شهید مزاری، اعطای لقب شهید وحدت ملی به شهید مزاری را احترام به شهید مزاری و احترام به رهروان راه رهبر شهید عنوان کرد. محقق گفت که اعطای لقب شهید وحدت ملی به شهید مزاری نشان می دهد که شهید مزاری همچنان به عنوان یک چهره ملی و سیاسی در قلب ملت و دولت افغانستان جا دارد.
معاون ریاست اجرائیه افزود که شهید مزاری با گذشت هر روز در میان مردم محبوب تر می گردد و پس از شهادت شهید مزاری حتی مخالفانش در کنار رهروان، احزاب و طیف های مختلف مردم برای او مرثیه خواندند و گریه کردند. محقق تاکید کرد که برخلاف انچه که گاهی از شهید وحدت ملی تصویر می کنند، شهید مزاری اسلام شناس زبردست و پایبند و متعهد به ارزش های اسلامی بود و همین جنبه علمی او، او را بیشتر در قلب های مردم جا داده بود. محقق تاکید کرد که خواسته ها و آرمانهای شهید مزاری که همانا خواسته های مردم بود، تا جایی تحقق یافته است و اما هنوز هم موضوعاتی است که تحقق نیافته، برای تحقق این خواست های مردم مبارزه خواهد کرد. 
معاون ریاست اجرائیه افزود که هرچند حکومت افغانستان در راستای انکشاف و تطبیق پروژه های بازسازی در مناطق هزاره جات توجه نموده است اما هنوز هم قناعت مردم را حاصل نمی کند و نیاز است که به مناطق مرکزی توجه بیشتر گردد.
محقق گفت که تعدیل واحدهای اداری هنوز هم تحقق نیافته و طرح جامع بازسازی و امنیتی که از سوی حکومت وحدت ملی مطرح شده بود، تحقق نیافته است. معاون ریاست اجرائیه با تاکید بر تطبیق طرح جامع امنیتی و بازسازی گفت که تلاش گردد تا به خواست های مردم رسیدگی صورت گیرد و بیشتر از این، نباید مردم تحقیر شوند. 
معاون ریاست اجرائیه در بخش دیگری از سخنانش تروریزم بین المللی را خطر بزرگی برای افغانستان و جهان دانست و تاکید کرد که افراط گرایی و تروریزم بین المللی بسیاری از کشور های سرِ پا ایستاده را به زانو در آورده است و نیاز است که در راستای مبارزه با آن توجه جدی صورت گیرد. محقق علاوه کرد که در حال حاضر بیست سازمان تروریستی در کشور فعالیت دارند و ملت بیدار افغانستان در برابر این تروریستان خواهند ایستاد. معاون ریاست اجرائیه تاکید کرد که ملت افغانستان همانگونه که متجاوزان و قدرت های بزرگ استعماری را شکست داده اند، گروه های تکفیری و تروریستی چون داعش را که در گوشه و کنار افغانستان دست به جنایت می زنند، نیز نابود خواهند کرد.
سایر سخنرانان نیز پیرامون ابعاد شخصیت شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری صحبت نمود  و اندیشه های شهید مزاری را از میراث های ماندگار برای نسل امروز کشور دانستند. قابل یاد آوریست که همه ساله از سالیاد شهادت شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری ( ره ) در افغانستان و جهان گرامی داشت به عمل می آید و امسال نیز قرار است که از سالیاد شهادت رهبر شهید در سراسر جهان گرامیداشت به عمل آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا