گزارش ها

ثبت هژده مورد تازه کرونا در افغانستان؛ میزان مبتلایان به دوصد و نود ونه رسید

کابل/ ۱۶حمل/ باختر
با ثبت هژده مورد تازه، میزان مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به دوصدو نود و نه تن افزایش یافت.
به اساس گزارش ها٬ در جریان یک شبانه روز اخیر یازده مورد در کابل، دو مورد در سمنگان و یک یک مورد هم در فاریاب، کندز، بلخ، غزنی و لوگر به ثبت رسیده است.
دست کم چهل روز از ثبت نخستین رویداد مثبت بیماری کرونا در افغانستان می گذرد٬ اما بیش از هفتاد درصد دو صد و نود و نه مورد در جریان یک هفته اخیر ثبت شده است که این سیر صعودی و گسترش این بیماری در کشور را نشان می دهد.
وزارت صحت عامه افغانستان با پخش خبرنامه یی می پذیرد که با ثبت هژده مورد تازه بیماری کرونا، میزان مبتلایان به این ویروس در کشور به دوصد و نود و نه تن رسید.
بیشتر بیماران تازه٬ پیشینه سفر به ایران را ندارند.
گفته می شود یکی از هژده مورد تازه قابله یی در سمنگان است.
وزارت صحت عامه تاکنون مرگ پنج بیمار کرونا در افغانستان را می پذیرد و اما می گوید که دوازده بیمار دیگر در شفاخانه های کشور درمان شده اند.
بیست کارکن صحی در میان مصاب شدگان به ویروس کرونا در کشور اند.
با این حال گزارش ها حاکیست که صدها مورد مشکوک به بیماری کرونا در لابراتوار های کابل، هرات و ننگرهار زیر بررسی قراردارد.
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری برای مبارزه با بیماری کرونا خواهان بسیج ملی شده است.
با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان، حکومت محدودیت درگشت وگذار را در بخش هایی از کشور به ویژه شهرهای بزرگ وضع کرده است.
مکتب ها، پوهنتون ها، هوتل‌های عروسی، حوض های آب بازی، حمام‌های عمومی و رستورانت ها بسته شدند و رقابت‌های ورزشی و بسیاری از برنامه‌های رسمی لغو شد.
ادارات دولتی افغانستان در بخش هایی از کشور از ترس گسترش ویروس کرونا برای سه هفته تعطیل شده است و همچنان محدودیت های رفت و آمد وضع شده است.
دولت افغانستان همچنان دربخشی از تدابیر پیشگیرانه، از مردم خواسته است که در خانه‌های خود بمانند و از حضور در تجمعات خودداری کنند.
کرونا در جهان تاکنون جان نزدیک به شصت هزار انسان را گرفته است و همچنان میزان مبتلایان به این بیماری مرگ ٰآفرین از مرز یک میلیون گذشت.
ایتالیا و اسپانیا همچنان در میزان مرگ و میر ناشی ازبیماری کرونا ازچین، خواستگاه این بیماری، پیشی گرفته است.
استفاده از ماسک و دستکش، شستن دست ها با صابون در روز دست کم بیست بار و هربار بیست تا سی ثانیه، جلوگیری از روبوسی و دست دادن، عدم رفت و آمد به محل های مزدحم و نیز رعایت فاصله دو متری از دیگران از نکاتی برای جلوگیری از مصاب شدن به بیماری کرونا خوانده شده است. ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا