جهان

عبدالله: برای توافق جامع به دوحه آمده‌ایم؛ ملابرادر: مذاکرات را صادقانه پیش می‌بریم

دوحه/وی او ای/22 سنبله/باختر
رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در مراسم گشایش مذاکرات بین‌افغانان در قطر گفت که امیدوار است با آغاز این گفت وگوها "دروازۀ جنگ، رنج و مصیبت مردم افغانستان" بسته شود و درب صلح و هم‌زیستی باز شود.
عبدالله افزود که هیئت حکومت افغانستان با نیت نیک برای تحقق صلح دایمی، مذاکرات و بحث‌های صادقانه برای رسیدن به توافق جامع با طالبان به دوحه پایتخت قطر آمده است.
او این روز را برای مردم افغانستان یک روز مهم و سرونشت ساز خواند و تاکید کرد که در این مرحله باید از فرصت استثنایی یی که برای صلح به دست آمده است استفادۀ درست صورت گیرد.
رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان افزود: "خواست مشروع مردم و هدف از صلح این است که باید از راه سیاسی به جنگ و خشونت‌ها در افغانستان پایان داده شود… جنگ جاری راه حل نیست و برنده ندارد؛ اما رسیدن به یک راه حل سیاسی مطابق با ارادۀ ملت هیچ زمانی بازنده نخواهد داشت."
عبدالله همچنان گفت که حکومت افغانستان خواهان اعلام آتش‌بس بشردوستانه در این کشور است و با تحقق آن، افغان‌ها از کمک‌ها و برنامه‌های انکشافی در تمام بخش‌های این کشور مستفید خواهند شد.
به گفتۀ وی در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در زندگی مردم افغانستان ایجاد شده است و "برگشت به گذشته برای آنان دیگر قابل قبول نیست."
او افزود که با امضای توافق میان امریکا و طالبان امیدواری‌ها برای پایان جنگ و خشونت‌ها در میان شهروندان افغانستان بیشتر شد؛ اما در ماه‌های اخیر نه تنها که خشونت‌ها پایان نیافت، بلکه صدها غیرنظامی جان‌های شان را از دست دادند.
رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان خطاب به نمایندگان طالبان گفت: "بیایید امروز اجازه ندهیم تا بار دیگر فرصت از دست برود و جنگ به درازا بکشد".
عبدالله از تلاش‌های جامعۀ جهانی به ویژه ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا و برخی از کشورهای منطقه قدردانی کردو از آن کشورها خواست که درراستای صلح و پس از برقراری صلح در این کشور به همکاری‌های شان ادامه دهند.
در این حال، ملا عبدالغنی برادر، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر در سخنرانی‌اش در مراسم آغاز مذاکرات صلح گفت که هرچند در گفت وگوهای بین‌افغانان مشکلاتی پیش خواهد آمد؛ اما هیئت این گروه این مذاکرات را صادقانه و با حوصله‌مندی به پیش خواهد برد.
ملابرادر از هر دو طرف خواست که باید در جریان بحث‌ها دین اسلام و منافع افغانستان را در نظر بگیرند و دست‌یابی به صلح، نباید به نفع افراد و گروها در این کشور بینجامد.
او افزود: "به ملت خود اطمینان می‌دهیم که مذکرات را صادقانه و با اخلاص کامل به پیش می‌بریم و تلاش می‌کنیم که زمنیۀ صلح، آرامی و مسالمت‌آمیز را برای مردم مسلمان افغانستان مساعد کنیم".
ملابرادر همچنان گفت که آنان خواهان یک افغانستان مستقل، پیشرفته و آزاد اند و این کشور دارای یک نظام اسلامی باشد که در آن همه شهروندانش، بدون هیچ گونه تبعیضی زندگی کند.
معاون دفتر سیاسی طالبان نیز از جامعه جهانی خواست که برای برقراری صلح در افغانستان تلاش کند و به کمک‌های شان ادامه دهد.
قرار است پس از این مراسم، هیئت حکومت افغانستان و طالبان مذاکرات‌ صلح را آغاز کنند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا