امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار مجازات عاملان جنایات روز های اخیر در افغانستان شد

کابل/30/اسد/باختر

حوادث مرگبار اخیر در افغانستان نه تنها جامعه افغانی را متاثر ساخته بل این حوادث که بیشتر عامل و جنبه خارجی دارد جامعه جهانی منجمله سازمان ملل متحد را به واکنش وا داشته است .

به گزارش آژانس باختر، اخیراً شورای امنیت سازمان ملل متحد اين خشونت ها را در افغانستان که مسلسل و پیهم اتفاق افتاد و از اثر آن شماری از افغانها آنهم در ماه مبارک رمضان جان شان را از دست دادند محکوم کرد.

حرف مهم این است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد تنها به محکوم نمودن این جنایات بسنده نکرده بل خواستار مجازات آنانی شدند که این گونه برنامه ها را طراحی آن را تمویل میکنند ضمناً اعضای شورای امنیت ملل از جامعه جهانی جهانی خواستند تا در راستا تامین صلح و اعاده ثبات در این کشور، دولت افغانستان را همکاری نمایند.

شورای امنیت تروریزم را به هر نام و عنوان که صورت میگیرد جنایت علیه بشریت تلقی نموده و تاکید نموده که هیچ حرف نباید مانع تلاش های صلح در این کشور گردد. با آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه به حوادث اخیر تروریستی در افغانستان از کدام سازمان و یا کشوری نام نگرفته ولی بر محکمه نمودن طراحان و تمویل کننده گان چنین حوادث تاکید نموده است و این درحالیست که اخیراً اداره امنیت ملی افغانستان اعلام داشت که در عقب حوادث دردناک تروریستی در ولایت نیمروز شماری افراد تروریست که اتباع ایران اند دست دارند.

افغانستان قبل از ماه مبارک رمضان شاهد حوادث متعدد تروریستی در بخش های از کشور بود مگر حملات زنجیره يي در نیمروز و انفجارات در کندز بیشتر از هر حادثه دیگر برای مردم ما تکان دهنده بوده است. در حوادث تروریستی ولایت نمیروز که توام با حملات دسته جمعی بود در حدود 40 تن به شهادت رسیدند و صد نفر دیگر زخم برداشته در ارچی کندز 10 نفر شهید شد و شماری هم زخمی گردیدند با آنکه کشور همسایه حوادث اخیر را در کشور نکوهش نموده و آن را محکوم کردند مگر منابع امنیتی کشور دستان بیگانه را در طراحی این حملات دخیل میدانند.

با آنکه طالبان به عنوان محرک فعالیت های مسلحانه  ضد دولتی در افغانستان در شماری از این حوادث ادعا مسوولیت نموده و نسبت به برخی از وقایع سکوت اختیار نموده اند، حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان از طالبان خواسته است تا سکوت را بشکنند و صدای شان را بلند نمایند که آیا در عقب چنین ماجرا ها دست آنها است یا خیر؟ زیرا مسبب تمام این حوادث طالبان معرفی میشوند. حامد کرزی در سخنان خود که بعداز ادای نماز عید سعید فطر بیان شد گفت که در ماه مبارک به پیمانه زیادی بالای مردم افغانستان ظلم شد.

او بر آدرس مرتکبین این جنایات گفت که آنها باید بدانند که جزای این گونه اعمال شان را در آخرت خواهند دید و مردم افغانستان نیز حساب آن را خواهندگرفت.

قابل ذکر است که مقامات افغانی از ازدیاد حملات تروریستی درجریان ماه مبارک رمضان در کشور سخن گفته اند و منسوبان اداره امنیت ملی چند توطیه تروریستی را که توأم با حملات زنجیره در بخش های از کشور منجمله كابل طراحی شده بود کشف کردند از طرف دیگر سازمان ملل متحد شمار تلفات افراد ملکی را در جریان شش ماه اول سالجاری میلادی سه هزار و نود و نه تن ذکر كرده است که میتواند یک خبر نگران کننده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا