جهان

کشف صدها جهش ژنتیکی در ویروس کرونا

لندن/ بی بی سی/ 18ثور/ باختر
محققان در امریکا و بریتانیا صدها جهش ژنتیکی را در ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می شود شناسایی کرده اند.
اما محققان هنوز نمی دانند این جهش‌ها چه نقشی در انتشار ویروس بازی می کنند و آیا جلو موثر بودن یک واکسین بالقوه را خواهند گرفت یا نه.
جهش کردن بخش عادی از عملکرد یک ویروس است. سوال این است که کدام یک از این جهش ها بر شدت یا قابلیت سرایت ویروس تاثیر می گذارد.
پژوهش های اولیه در امریکا اشاره داشت که یک جهش مشخص – دی ۶۱۴ جی – درحال غلبه است و می تواند بیماری را واگیردارتر کند.
این مطالعه هنوز از سوی سایر دانشمندان محک نخورده است و رسما منتشر نشده است.
محققان از "آزمایشگاه ملی لوس آلاموس" در نیومکسیکو با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در پایگاه داده های "ابتکار جهانی تقسیم داده های انفلوآنزا" تغییراتی که در "شاخک های" ویروس ظاهر می شود را زیر نظر گرفتند.
آنان متوجه شدند که به نظر می رسد چیزی در مورد این جهش خاص باشد که باعث رشد سریع تر آن می شود – اما پیامدهای این تغییر روشن نیست.
تیم محققان داده های بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در شفیلد بریتانیا را تحلیل کردند. هرچند آنان دریافتند که ظاهرا این ویروس جهش یافته در شمار بیشتری در بدن تکثیر می شود، اما شواهدی از اینکه حال بیماران را بدتر کرده باشد پیدا نکردند.
مطالعه دیگری از دانشگاه کالج لندن (یو سی ال) ۱۹۸ جهش تکراری در این ویروس را شناسایی کرد.
مطالعه یی از دانشگاه گلاسکو که در آن هم جهش های ویروس تحلیل شد حاکیست که این تغییرات به معنی پیدایش انواع مختلف ویروس نیست. آن مطالعه نتیجه گیری می کند که درحال حاضر فقط یک نوع از این ویروس در گردش است.
زیر نظر گرفتن تغییرات در ساختار ویروس برای ساخت واکسین اهمیت دارد.
برای مثال واکسین انفلوآنزا را در نظر بگیرید. ویروس عامل این بیماری با چنان سرعتی جهش می کند که واکسین باید هر سال اصلاح شود تا توانایی جلوگیری از نوع جدید را داشته باشد.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا