گزارش ها

حضور یک جنرال ارتش پاکستان در کنار طالبان!؟

کابل باختر 31 ثور
رسانه های پاکستانی از کشته شدن یک جنرال ارتش آنکشور در افغانستان گزارش دادند.
جنرال شاهد عزیر در کنار طالبان در افغانستان کشته شده است.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: با آنکه رسانه های پاکستانی از این جنرال به عنوان یک جنرال باز نشسته یاد کرده اند مگر نشانه های وجود دارد که او بعد از تقاعد در سال 2005 میلادی، همچنان در پست های مهم ملکی و نظامی کار کرده است.
جنرال شاهد عزیر یک جنرال سه ستاره ارتش پاکستان بود او سی و هفت سال را در فوج کشورش سپری کرد و وقبل از تقاعد در سال 2007 میلادی مسئوولیت یک بخش بزرگ ارتش را در ایالت پنجاب به عهده داشت.
جنرال شاهد یکی از دوستان نزدیک و مورد اعتماد پرویز مشرف ، رئیس جمهوری مخلوع پاکستان بود و در اکثر تصمیم گیری او در زمان تصدی ریاست ستاد ارتش و ریاست جمهوری نقش مرکزی داشت.
زمانیکه او در سال 2005 میلادی بر اساس حکم قانون از وظیفه متقاعد گردید از سوی مشرف به عنوان رئیس سازمان ضد فساد در پاکستان گماشته شد.
سازمان که بسیاری از منتقدان و مخالفان مشرف را به نام فاسد یا از صحنه سیاسی و حکومتی در پاکستان دور کرد و یا هم آنها را به زندان کشانید ( این سازمان بیشتر آله دست ارتش بود)
منابع نزدیک به مشرف گفته اند که جنرال شاهد با آنکه از خدمت در ارتش گوشه نشین شده بود مگر همچنان به عنوان یک مشاور مورد اعتماد برای مشرف بود.
خانواده عزیزگفته بودند که  او مدت ها قبل ناپدید شده است آنها این مساله را ترویج نموده بودند که احتمالا جنرال شاهدعزیز به سوریه رفته باشد ( شماری زیادی از شهروندان پاکستانی که عمدتآ وابسته به جریان های افراطی سنی های تندرو اند به اشاره سعودی و امارت متحده عربی و به همکاری ارتش پاکستان به جنگ علیه رژیم اسد به سوریه فرستاده شده اند.)
مگر حالا روزنامه های پاکستانی گزارش دادند که جنرال عزیز در کنار طالبان در افغانستان کشته شده است.
اکنون این سوال مطرح میشود که حضور یک جنرال بلند پایه ارتش پاکستان در کنارطالبان چگونه توجیه میشود؟
پاکستان که متهم به کمک های تدارکاتی، تسلحاتی، مالی و پناه دادن به رهبران طالبان است و اکثری برنامه ها و عملیات های پیچیده این گروه از سوی نظامیان پاکستانی طراحی میشود در رابطه به کشته شدن جنرال شاهد عزیز در کنار طالبان چه جواب دارد؟
آگاهان سیاسی افغان میگویند که جنرال عزیز در کنار طالبان به عنوان یک مشاور و طررح عملیات های نظامی حضور داشته است، برنامه و هدایت میداد و جنگ طالبان را رهبری و مدیریت میکرد.
این نشان میدهد که پاکستان در تصمیم گیری های طالبان نقش مرکزی و محوری داشته است.
باید گفت که قبلا جنرال پرویز مشرف، سرتاج عزیز مشاور سابق امنیت ملی پاکستان و شماری دیگری از مقامات پاکستانی گفته بودند که طالبان متحدین پاکستان در برنامه های راهبردی آنکشور در افغانستان و منطقه اند.
ضمنآ پاکستان بار ها طالبان را به عنوان قوت شان در افغانستان به رخ دولتمندان افغان و متحدین این کشور کشیده اند و تلاش کرده اند تا در وجود طالبان در افغانستان برای منافع شان بهره گیرند طلبان همیشه حربه در دست پاکستان در برابر افغانستان بوده است .حضور جنرال شاهد عزیز میتواند یک سند و دستاویز بزرگ باشد که ثابت میسازد که پاکستان در عمق فاجعه و بحران سازی در افغانستان دخیل است.  عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا