اقتصاد

یکصدوشصت وشش میلیون افغانی عواید زغال سنگ دره صوف بالا افزایش یافته است

ایبک / باختر/ 7/سرطان
مسوولان محلی درسمنگان میگویند، ازمعادن زغال سنگ دره صوف بالا درشش ماه گذشته یک ملیارد وسی میلیون افغانی بدست آورده اند که نسبت به سال قبل یک صدو شصت و شش میلیون افغانی افزایش رانشان میدهد.
انجنیر عبدالجبار رحیمی آمرتصدی نمایندگی تصدی زغال سنگ  درشمال به آژانس باختر گفت ، این آمریت از دومعدن ولسوالی دره صوف بالای سمنگان در شش ماه اول سال گذشته هشتصدو شصت وچهارمیلیون افغانی عاید بدست آورده بودندکه این رقم در شش ماه اول سالروان به یک ملیارد وسی ملیون افغانی افزایش یافته است .
وی علت بالا رفتن عواید زغال سنگ را تقاضای بیشتر مصرف کنندگان و بالا بودن کیفیت زغال این معادن عنوان نموده علاوه کرد که آنان این مبلغ را دردومعدن که شامل دهانه تور وشباشک ولسوالی دره صوف بالا میشود بدست آوردند.
وی گفت اما عواید سه معدن دیگر این ولسوالی که شامل معدن گرمک غربی، گرمک شرقی و معدن رشک وهمچنان عواید معدن زغال سنگ ولسوالی روی دوآب که ازطریق وزارت معادن به سکتور خصوصی اجاره داده شده است ، شامل این عواید نمی باشد.
درهمین حال محمد صدیق عزیزی مسوول مطبوعات مقام ولایت گفته های آمر نماینده گی زغال سنگ شمال را رد نکرده اما میگوید، یکی از دلایل بلند رفتن عواید ایجاد صوف های استخراجی غیر قانونی، عدم کنترول دقیق ازچگونگی استخراج و  نبود زمینه های کاری برای جوانان میباشد.
اوگفت همین اکنون باشندگان محلی از هر محلی که خواسته باشند صوف زغال سنگ را باز نموده و بدون اجازه مسوولان زغال ازاین صوف ها زغال استخراج نموده و آن را به فروش میرسانند.
اوگفت دلیل عمده دیگر آن نبود زمینه کاری برای جوانان بوده تعدادی زیادی از جوانان از ولایات مختلف به این معدن آمده زغال استخراج میکنند.
ازسوی هم احمد علی حسنی ولسوال دره صوف  بالا گفت، همین اکنون دراین معادن نزدیک به ده هزار کارگر ازولایات مختلف میباشند.
ولسوال علاوه کرد درحال حاضر ازاین معادن روزانه بیشتر از شصت الی هفتاد هزار واسطه بار بری زغال بار نموده و آنرا به ولایات مختلف کشور چون بلخ ، بغلان ، کابل ، قندز ، جوزجان و حتی به کشور پاکستان انتقال میدهند.
ولسوال اضافه نمود، زغال که توسط کارگران دولتی استخراج میشود یک تن آن دوهزار افغانی به فروش رسیده و اما زغال که توسط کارگران مردمی از صوف های شخصی استخراج میشود یک تن آن ازطرف مسوولان تصدی یک هزار و پنجصد افغانی فروش میگردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا