گزارش ها

در صلح مردم افغانستان در حاشیه گذاشته نشوند

کابل /۲۳میزان / باختر
درآشفته بازار جنگ و صلح افغانستان ، بازیگران برمنافع خود تاکید دارند اما آنچه دراین میان گم است منافع ملتی است که سال هاهیزم آتش دان جنگ شده است.
گزارشگرآژانس باختر ،می نویسد : درحالی که درافغانستان توجه همه به شمارش آرای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری متمرکز است ، اما تلاش هایی درجریان است که مذاکرات طالبان و امریکا دوباره آغاز شود.
روزنامه وال استریت ژورنال درتازه ترین گزارش خود از دیدار زلمی خلیل زادفرستاده خاص وزارت خارجه امریکا ، درامور صلح افغانستان با ملا برادر معاون دفتر سیاسی طالبان درپاکستان خبرداده است و تصریح کرده است که دراین دیدار نماینده امریکا با هیئت طالبان درمورد کاهش خشونت وهمچنان تبادل زندانیان گفت وگو کرده است .
درمعاملات سیاسی هم به صورت آشکار و پنهان منافع درارجحیت قراردارد به طرف های که وارد مذاکره می شوند ،هرکدام تلاش می کنند تا پاشنه درب مذاکرات را به دنبال منافع شان بگردانند و چنان بده وبستان  کنند که دوطرف راضی باشد.
دراین بده وبستان ها این مردم افغانستان اندکه درحاشیه گذاشته شده اند و گذاشته می شوند.
زمانی که رییس جمهوری امریکا می گوید که زمان آن فرارسیده است که سربازان امریکایی این جنگ نوزده ساله درافغانستان را بگذارند و به خانه های شان برگردند تصور می شود زیر کاسه نیم کاسه است.
نیروهای امریکایی و متحدان آن به خاطر نجات مردم افغانستان ومنطقه ازشرتروریستان و هراس افگنان تحقق دموکراسی و مردم سالاری به افغانستان آمدند ، اما امروز بیشتر تاکید برآن است که سربازان امریکایی از افغانستان برگردند.
ویا اینکه رییس جمهوری امریکا می گوید دگر به جنگ های طولانی احمقانه پایان داده شود ، همه این اظهارات ریشه درمنافع امریکا دارد اما آیا این منافع با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تامین می شود ؟
دراین مورد نیازاست به گفته های راین کراکر دیپلمات امریکایی که تجربه دراز مدت کار سفارت درکشور های لبنان ،کویت ،سوریه ، پاکستان ، عراق و افغانستان را دارد توجه شود که ، گفته است ‹‹اینکه بگوئیم درجنگ افغانستان پیروز نمی شویم و باید برگردیم ،علاوه برنادیده گرفتن تهدید ها علیه امریکا این موضوع تغییرات ایجاد شده درافغانستان را نیز با خطر روبه رو می کند .››او درمورد حضور امریکا درشرق میانه گفته است که امریکا برای محافظت از منافع خود باید درمنطقه شرق میانه بماند .
بنابراین مخالفان و  متحدان ما به طور یکسان بدانندکه حضور ما درمنطقه بی دلیل نیست و تازمانی که منافع ما بطلبد اینجا هستیم .
با این دلایل مؤجز می توان برآوردکرد که کشورها دربازار آشفته جنگ صلح درپی منافع راهبردی خود اند و این منافع مردم افغانستان است که دربحبوحه صلح و جنگ نامفهوم، گنگ مانده است . مردمی که دهه هاست به خاطر مبارزه با هراس افگنان درخط اول نبرد قربانی داده اند و می دهند. نالان …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا