امنیت

فراهی : بدیل معیشت یگانه برنامه ای است که می تواند دهقانان را از زرع خشخاش باز دارد

بیش از یک ملیون و ششصد هزار نفر در افغانستان مصروف کشت خشخاش می باشند. این مطلب را عبدالخالق فراهی رییس اداره مستقل ارگان های محلی امروز در نشستی والیان که به خاطر برنامه ریزی امحای زرع خشخاش برگزار شده بود ابراز داشت.
به گزارش خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر، در این نشست که از سوی وزارت مواد مخدر راه اندازی شده است و والیان، ولسوالان و مسوولان نهادهای امنیتی اشتراک داشتند، رییس ارگانهای محلی گفت که معضله مواد مخدر هنوز هم به میزان نگران کننده در افغانستان  وجود دارد که این یک چالش عمده در برابر دولت است.
فراهی علاوه نمود که بیش از یک ملیون و ششصد هزار نفر در چهارده ولایت کشور مصروف کشت خشخاش می باشند.
به گفته فراهی یکصد و بیست و سه هزار هکتار زمین تحت کشت خشخاش قرار دارد که هر سال بیش از سه ملیارد دالر از بابت آن نصیب مخالفان مسلح میشود.
موصوف زیاد کرد که وزارت مواد مخدر یکی از نهادهای مهم در برابر مبارزه با مواد مخدر در کشور می باشد که مدیریت این وزارت طی سال های گذشته دست آورد های چشمگیری در این عرصه داشته است.
اما نا امنی ها در برخی از نقاط کشور باعث شده تا این پدیده ریشه کن نشود.
او یکبار دیگر تاکید کرد که بدیل معیشت یگانه برنامه است که میتواند دهقانان را از زرع خشخاش باز دارد.
ضرار احمد مقبل، وزیر مواد مخدر نقش والیان، ولسوالان و مسوولان نهادهای امنیتی را در راستای محو کشت خشخاش ارزنده، خوانده گفت که تاکنون شصت و پنج فیصد مزارع خشخاش در سراسر کشور تخریب گردیده است و " یبست ولایت برنامه محو کشت خشخاش را تطبیق گردیده است."
مقبل گفت " دست آوردهای که در این عرصه بوجود آمده است هنوز کافی نبوده واین وزارت در نظر دارد که برنامه محو کشت خشخاش را در تمام ولایات تطبیق نماید."
وی گفت " نود و پنج فیصد کشت خشخاش در ولایات نا امن و پنج فیصد دیگر آن در مناطق صعب العبور صورت میگرد."
وزیر مواد مخدر همچنان گفت، " افرادیکه به مواد مخدر معتاد می باشند و روز بروز به تعداد شان افزود میگردد دسترسی آسان به مواد مخدر حامل اساسی این موضوع است اما در تداوی معتادین مواد مخدر ظرفیت پائین داریم که در سال آینده درهمکاری وزارت صحت عامه مراکز تداوی برای معتادین را در برخی از نقاط کشور ایجاد خواهیم کرد."
در همین حال باز محمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امو رداخله سخنرانی کرده گفت " سیزده در صد عملیات های علیه قاچاقبران مواد مخدر افزایش یافته است منسوبان این معینیت توانسته اند طی هشت ماه گذشته مقدار زیاد مواد مخدر را از نقاط  مختلف بدست آورند که در پیوند آن یک تعداد از قاچاقبران نیز گرفتار گردیده اند."
وی از جامعه جهانی خواست تا پولیس مبارزه با مواد مخدر را بیشتر در پیش تجهز نمایند.
در این نشست که فردا نیز ادامه می یابد اشتراک کننده گان پیرامون راه های بیرون رفت از این معضل  به بحث آزاد می پردازند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا