گزارش ها

صادق عدلی تحلیلگر عرب : خیانت کشور های رقیب در افغانستان!

کابل  باختر  28  جوزا  ؟
عدلی صادق، نویسنده و تحلیلگر سیاسی جهان عرب در یاداشتی در  روزنامه «العرب» چاپ لندن تروریزم در افغانستان را یک تروریزم خیانتی  مطرح کرده  است و از تداوم حملات تروریستی در افغانستان آنهم  در  حضور نیروهای غربی در این کشور انتقاد کرد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد ،  عدلی صادق تحلیلگرعرب که در جوامع عرب اعتباری زیادی دارد در یکی از مقاله هایش ، جنگ جاری در افغانستان را ناشی از جنایت کشور های رقیب دانسته است .
او   مشکل تروریزم در افغانستان را یک منطقه و بین المللی میداند  که مردم این کشور قربانی میگیرد. در حالیکه بسا از  کشورهای دنیا به فعالیت های تروریستی در افغانستان اعتنایی نمی کنند و  این پدیده شوم در افغانستان را محصولی داخلی، ریشه دار و  پایدار تلقی می کنند.
او در این مقاله اش نگاشته که دنیا به این نتیجه رسیده  که همه طیف های جامعه افغانستان به همزیستی با مرگ عادت کرده اند و هر چقدر هم آمار قربانیان حملات تروریستی در افغانستان بالا برود، جهانیان این قضیه را به ملتی دور از دسترس خود مرتبط می دانند.
به باور عدلی  صادقی از نگاه بیش تر کشورهای دنیا،  افغانستان عرصه تشکیل هسته های گروه های تروریستی بین المللی  است که مراکز  آموزشی و مراکز استقرار خود را در این کشور تاسیس کرده اند .
به گفته نویسنده در پی یک حمله  انتحاری در بیرون مسجد «الزهرا» شیعیان کابل، گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت که دست‌کم 6 کشته و 10 مجروح برجای گذاشت.
دو هفته پیش نیز انفجاری مهیبی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری افغانستان در قلب کابل روی داد که 90 کشته برجای گذاشت به دنبال این جنایات هولناک دو مساله مطرح است.
نخست اینکه طالبان دست داشتن در این انفجارهای مرگبار را رد کرده و طی بیانیه ای تاکید کرده که اقدام به کشتار غیرنظامیان نمی کند.
یعنی این  گروه های القاعده در افغانستان گروه های دیگر را  زاده و آنها را  درجه بندی کرده است  به گونه ای که در بین آنها راست گراها و چپ گراها وجود دارد راست گراهای آنها بلا استثنا آدم می کشند اما چپ گراها بین نظامیان و غیرنظامیان فرق قائل می شوند.
اما مساله دوم این است که گروه های جدا شده از طالبان معتقد اند سرکرده های آنها از رویکرد درست جهاد منحرف شده اند از همین رو خود را به داعش ملحق کردند گروهکی که در شرق افغانستان فعال است و غیرنظامیان را نیز هدف می گیرد و این قضیه را مخفی یا انکار نمی کند.
عاملان ارتکاب انفجار تانکر بمب گذاری شده در نزدیکی سفارتخانه های خارجی و کاخ ریاست جمهوری کابل و مسجد شیعیان این شهرعملکرد جدا  از گروه های از طالبان پنداشته شده است.
این در حالی است که طالبان به دستاوردهای خود در حمله به نظامیان افتخار می کند و در ماه گذشته یک پایگاه در مزار شریف ارتش افغانستان را هدف گرفته و یکصد سرباز و افسر را به قتل رساند.
در این شرایط واکنش های دولت افغانستان نشان می دهد که این دولت هیچ گزینه ای جز ادامه مبارزه با تروریزم در اختیار ندارد.
به این ترتیب دولت افغانستان مجبور است در حالاتی به تنهایی بار مشکلات را عمل کند که بازیگران آن بیرون از این کشور اند. 
در حالیکه حرف از ادامه کمک  و همکاری با دولت افغانستان در امر مبارزه با هراس افگنی  است تنها طی سال گذشته میلادی قریب به 12 هزار نفر در جریان حملات تروریستی افغانستان کشته و زخمی شدند مگر کمک های جهانی با این کشور یا کم  بوده یا در محدوده یک تعهد باقی مانده است .
این تحلیلگر ونو یسنده جهان عرب سوال میکند چه کسانی می خواهند افغانستان مهد پرورش تروریست باقی بماند؟
طالبان ارتش افغانستان را هدف گرفته و با این حال دولت افغانستان همچنان یقین دارد که آمریکا طرحی برای کمک به ثبات افغانستان دارد و سرنوشت این کشور را در اولویت قرار داده است .
درحالیکه دید نسبت به افغانستان بیشتر رقابتی است تا اصلاحی .
مساله آشکار این است که افغانستان در معرض خطر سقوط به اوضاع دهه نود قرن گذشته است و لسوالی که مطرح می شود که چه کسانی از این وضعیت نفع می برند.
هم اکنون به دلیل کمبود اطلاعات قانع کننده جوابی برای این سوال وجود ندارد اما مطمئنا خیانتی مطرح است، با آنکه علی صادق در خصوص چگونگی این خیانت توضیحی نمیدهد  مگر  او از کشیدگی های قدرت های غربی و امریکا با روسیه در افغانستان ، ایران  و کشور های عربی در میدان افغانستان  وبلند پروازیی های پاکستان در میدان افغانستان یاد میکند .
یعنی رقابت این کشور ها  تا سرحد خیانت در افغانستان پیش رفته است.  ختم تحلیل سیاسی .

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا