جهان

هالند: اقدامات چین در شین‌ژیانگ نسل کشی است

امستردام/ صدای امریکا/۸ حوت/باختر
پارلمان هالند دیروز با صدور یک قطعنامهٔ غیر الزامی گفته است که اقلیت مسلمان اویغور “نسل کشی” می‌شود.
در قطعنامه بدون این که از حکومت چین نامبرده شود آمده است: “نسل کشی علیه اقلیت اویغور در چین در حال جریان است.”
هالند اولین کشور اروپایی است که چنین بیانیه‌یی را صادرکرده است.
کانادا نیز در اوایل هفتهٔ جاری قطعنامه‌ یی را تصویب کرد که در آن رفتار با اویغور های مسلمان در شین ژیانگ “نسل کشی” خوانده شده است.
حکومت چین در چهار سال گذشته کم و بیش یک میلیون مسلمان اویغور را در بازداشتگاه‌‌های کار اجباری در شین‌ژیانگ قید کرده است و با بدرفتاری تمام و شکنجه آنان را مجبور به تغییر اندیشه، ترک مذهب و زبان شان می‌کند.
اما مقام‌های چینی این بازداشتگاه ها را “مراکز آموزش حرفه‌یی” خوانده اند که به گفتۀ آنان هدف آن مقابله با افراط‌گرایی و گرایش‌های جدایی‌طلبانه است.
در قطعنامهٔ هالند گفته شده که اقدامات حکومت چین مانند “اقداماتی برای جلوگیری از تولد” و “داشتن کمپ های مجازات” تحت قطعنامه ۲۶۰ سازمان ملل متحد که به عنوان کنوانسیون نسل کشی شناخته می‌شود، قرار می‌گیرد.
حزب محافظه کار مارک روته، صدراعظم هالند علیه این قطعنامه رای داد. این قطعنامه غیر الزامی است و به کابینهٔ هالند توصیه اتخاذ اقدامات خاصی را نمی‌کند.
شین‌ژیانگ که در آن بیش از ۱۳ میلیون مسلمان ایغور، قزاق و دیگر گروه های قومی زیست دارند، شاهد افزایش گستردۀ نفوس چینی‌ها بوده است.
در سال ۱۹۴۹ زمانی که اردوی حزب کمونیست چین کنترول منطقه را به دست گرفت، فقط ۲۰۰ هزار چینی در شین‌ژیانگ زیست داشتند و در سال‌های اخیر شمار چینی‌ها به نه میلیون می‌رسد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا