اخبارگزارش ها

جنرال پتریوس: طالبان اراده برای صلح ندارند

 کابل/ ۲ جوزا /باختر

 رییس پیشین سیا گفته است که طالبان تمایلی برای صلح در افغانستان ندارند، همچنان یک عضو هیئت مذاکره کنندۀ دولت گفته است که شانس پیروزی در گفت گو های دوحه کم است.

 دیوید پتریوس؛ رییس پیشین سازمان استخبارات امریکا (سیا) گفته است که طالبان تمایلی برای توافق سیاسی و صلح در افغادنستان ندارند، زیرا هرآنچه خواستند، در چوکات توافق شان با امریکا به دست آوردند و دیگر چیزی نیست که روی آن چانه زنی کنند و یا امتیاز بدهند.

 این جنرال بازنشستۀ امریکایی که تجربۀ کار در افغانستان را نیز دارد گفته است؛ طالبان فرصت های چانه زنی را در مذاکرات میان افغانان گرفته اند و نزد حکومت افغانستان چیزی ندارند که روی آن بحث کنند هر آنچه را که می‌خواستند از مذاکرات به دست آوردند؛ از جمله آزادی رهبران و جنگجویان‌شان و خروج نیروهای خارجی از افغانستان.

 جنرال پتریوس به ادامه گفته است که طالبان اکنون تمایل به توافق سیاسی یی که منجر به تقسیم قدرت شود ندارند. به گفتۀ جنرال پتریوس این گفته ها درست زمانی بیان شده است که در جریان چند ماه مذاکرات میان نمایندگان دولت و طالبان در دوحه ،این گفت گو ها هیچ نتیجه نداده است .

در همین حال یک عضو مذاکره کننده دولت در گفت وگو های دوحه گفته اس:، شانس پیروزی در مذاکرات دوحه میان دولت و طالبان بسیار کم است. حفیظ منصور گفته است که در جریان چند ماه حضور در دوحه، دریافته است که طالبان اراده یی به صلح ندارند، اصلا این گروه تغییر نکرده است و با بیست و پنج سال قبل شان هیچ تفاوتی ندارند، این گروه در جریان گفت وگو های دوحه بیشتر در حاشیه حرکت کرده اند و هیچگاهی داخل متن نشده اند و هیچگاهی روی مسایل بنیادی بحث نکرده اند. او گفته است ؛ این که رسانه های غربی می گویند، طالبان متحول شده اند و دیگر به گذشته بر نمی گردند، به خطا رفته اند. طالبان همچون گذشته متحجر اند و دیدگاه خود را دارند.

 به گفته منصور دیدگاه و نظر طالبان نسبت به اقلیت ها و پیروان مذاهب دیگر تغییر نکرده است و در بارۀ آزادی بیان رسانه ها، دموکراسی، حقوق زنان همان دیدگاه را دارند که بیست و پنج سال قبل داشتند.

 منصور توافق نامۀ دوحه را یک غلطی سیاسی امریکاییان پنداشته است که در آن به طالبان یک غرور کاذب و مشروعیت سیاسی بخشیده شده است و از دید طالبان همه کسانی که در کابل و شهرهای دیگر زندگی می کنند با یک دید منفی نگاه می شوند و با همین دید دنبال می شوند.

 منصور گفته است که مردم باید برای حفظ نظام و ارزش های بیست سال گذشته آمادۀ دفاع باشند.

 این گفته ها در حالی بیان شده است که اخباری از کنار آمدن مجدد القاعده با طالبان منتشر شده است، به اساس توافق نامۀ دوحه طالبان باید رابطۀ شان با گروه های هراس افگن را قطع کنند،مگر از دید کارشناسان نظامی، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، نگرانی‌ برای اتحاد طالبان و القاعده را بیش‌تر کرده است.

ناسازگاری‌های طالبان با نظام جمهوریت در افغانستان، پیچیدگی‌های مذاکرات و تهدیدهای‌ القاعده را می‌توان نشانه‌هایی از اتحاد این دو گروه دانست که ثابت می کند طالبان اراده یی برای صلح ندارند و به گذشته شان پناه برده اند و احتمال یک جنگ دیگر میان القاعده و طالبان وجود دارد مگر با تجربه یی که افغانان گرفته اند، این کشور دیگر میدان جنگ القاعده و امریکا نخواهد بود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا