فرهنگ

رواق تنگی شادیان ترمیم و افتتاح شد

مزارشریف/ باختر/ 17/ حوت
رواق تنگی شادیان، قدیمی ترین آبده تاریخی از ترمیم ومرمت کاری با حضور عبدالفیاض مهر آئین سرپرست ولایت بلخ ومحمد افضل حدید رئیس شورای ولایتی و روسای اطلاعات وفرهنگ واقتصاد آنولایت به بهره برداری سپرده شد.
صالح محمد خلیق رئیس اطلاعات وفرهنگ ولایت بلخ به آژانس باختر گفت: قدامت تاریخی این رواق به هزار سال پیش دوره سامانیان که بر خاسته از بلخ بوده بر میگردد که روز گار زیادی از این رواق تاریخی و دشت شادیان به عنوان سنگر های تسلیم ناپذیر علیه هجوم لشکریان  کشور گشایان وقت استفاده می شد واز این جا به دفاع می پرداختند که خوشبخانه امروز این بنای تاریخی ثبت میراث های فرهنگی کشور شده است .
وی افزود : در جریان سالهای  گذشته بخش های زیاد این رواق از اثر حوادث طبیعی تخریب شده بود که وزارت اطلاعات وفرهنگ کشورکار ترمیم و مرمت کاری آن را به بنیاد فرهنگی آغاخان سپرد که کار آن  دیروز تکمیل و به ریاست اطلاعات وفرهنگ تسلیم داده شد .
درهمین حال انجنیر داود صادق مسوول دفتر بنیاد آغاخان می گوید، این رواق حدود دوصد وپنجاه هزار یورو هزینه برداشته است که در درازای دوسال به شکل ساختمان اولی آن ترمیم ومرمت کاری شده ومواد استفاده شده دراین رواق، با کیفیت  ودر مقابل سیلاب ها مقاومت دارد.
رواق تاریخی تنگی شادیان در پانزده کیلومتری جنوب شهر مزارشریف در دل کوه پایه ها لنگر انداخته اند که علاوه از دهلیز ارتباطی ولسوالی چهار کنت بامزارشریف یکی از میراث های مهم وبا ارزش فرهنگی بلخ به شمارمی رود که در گذشته به اثر سرازیر شدن سیلاب های موسومی پیوسته موارد تهدید قرار داشته وقسمت از آن تخریب گردیده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا