سیاست

وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه جمهوری تاجکستان ملاقات کرد

کابل باختر 29 دلو
صلاح¬الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور، در جریان سفر رسمی¬اش به دوشنبه، دیروز با سراج¬الدین اصلوف وزیر امور خارجه جمهوری تاجکستان، در مقر وزارت امور خارجه آن کشور دیدار کرد.
به اساس معلومات دفترسخنگوی وزارت امورخارجه به آژانس باختر، در این دیدار، طرفین پیرامون گسترش روابط و همکاری¬های دوجانبه افغانستان و تاجکستان در ساحات سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، تجارتی و ترانزیتی، مبارزه با مواد مخدر و جرایم جنایی و حمایت دو کشور از همدیگر در مجامع و سازمان¬های منطقوی و بین¬المللی بحث و تبادل نظر نمودند.
وزرای امور خارجه هردو کشور فعالیت گروه¬های متعدد تروریستی در منطقه را تهدید مشترک برای افغانستان و تاجکستان و همچنان برای دیگر کشورهای منطقه و فراتر از آن خوانده و به منظور مبارزه مؤثر با آن، بر ضرورت تشریک مساعی و همکاری بیشتر منطقه¬یی و جهانی تأکید ورزیدند.
همچنان وزرای امور خارجه افغانستان و تاجکستان توافق نمودند که افزون بر تروریزم؛ افراط¬گرایی خشونت¬آمیز، تولید و قاچاق مواد مخدر و جرایم دیگر، به عنوان چالش¬های مرتبط با هم، مایه نگرانی مشترک هردو کشور بوده و نیاز است که افغانستان و تاجکستان با هم و با کشورهای دیگر منطقه و فراتر از آن، برای رفع این نگرانی¬های امنیتی، کار نمایند. به منظور همکاری هرچه بیشتر در تأمین امنیت سرحدات میان جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری تاجکستان، به تبادله اطلاعات میان نهادهای امنیتی و تماس¬های مستقیم میان فرماندهان نیروهای سرحدی دو کشور توافق نمودند.
در ادامه این ملاقات، پیرامون همکاری¬های اقتصادی میان دو کشور نیز بحث صورت. در این زمینه، از مؤثریت کار کمیسیون مشترک بین-الحکومتی افغانستان و تاجکستان که در سال ۱۳۸۴ ایجاد گردیده و با برگزاری پنج نشست تا اکنون، در راستای گسترش همکاری¬های اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی، علمی، فرهنگی و قونسلی میان دو کشور، دستآوردهای ارزنده¬ای داشته است، قدردانی و فیصله به عمل آمد تا ششمین نشست این کمیسیون در آینده نزدیک در کابل تدویر یابد.
به همین ترتیب، چنانچه همکاری¬های قونسلی میان دو کشور ساحه وسیعی را به شمول عملی¬سازی موافقتنامه انتقال محکومین به حبس احتوا می¬کند، تصمیم اتخاذ گردید تا به منظور تسهیل و تسریع همکاری-ها در این ساحه، کمیته مشترکی برای مشورت¬های قونسلی میان وزارت-های امور خارجه افغانستان و تاجکستان ایجاد گردد.
در عرصه همکاری¬های فرهنگی و روابط مردم با مردم، وزرای امور خارجه افغانستان و تاجکستان برقراری تماس¬ها و دیدارهای بیشتر میان دانشمندان، فرهنگیان، ورزشکاران، هنرمندان و جوانان دو کشور را با اهمیت خوانده و بر افزایش بازارهای مشترک برای باشندگان نوار سرحدات میان افغانستان و تاجکستان و تجلیل از شخصیت¬های برجسته حوزه مشترک علمی و فرهنگی توافق نمودند.
پس از دیدار، وزرای امور خارجه هردو کشور در یک نشست مشترک خبری اشتراک نمودند.
همینگونه یادداشت تفاهم همکاری¬های علمی میان پوهنتون کندز و پوهنتون ملی تاجیکستان، توسط مقامات وزارت¬های امور خارجه به حضورداشت وزرای امور خارجه هردو کشور، به امضاء رسید.
همچنان وزیر امور خارجه در جمعی از دیپلومات¬های وزارت امور خارجه جمهوری تاجکستان حضور یافته و در باره سیاست خارجی جمهوری اسلامی افغانستان و جایگاه جمهوری تاجکستان در آن و دورنمای روابط و همکاری¬ها میان دو کشور سخنرانی نموده و به پرسش¬های مربوط در این زمینه پاسخ گفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا