فرهنگ

لطیفه کبیرسراج اولین نطاق زن چشم از جهان بست

کابل باختر/ 17/ عقرب
لطیفه کبیر سراج اولین نطاق زن دررادیو کابل و یکی از فعالان نهضت زنان درکشور ازاثر مریضی که عاید حالش بود، به رحمت حق پیوست .
لطیفه کبیر سراج دختر سردار عنایت الله خان معین السلطنه و برادر زاده شاه امان الله خان غازی نودسال قبل از امروز درکابل زاده شد که بدنبال تحولات که درکشور رخ داد با خانواده اش ازطریق هند به عراق وبعداً به ایران رفت .
خانم لطیفه کبیر سراج که درایران دربخش زبان و ادبیات دری تحصیل کرده بود به تدریس درلیسه ملالی پرداخت و کورس سواد آموزی را درشفاخانه مستورات آن وقت بنانهاد .
او نه تنها به عنوان یک مدرس و آموزگار خوب تبارز کرد بل از پیشگامان نهضت زنان درکشور شمرده میشود و با خواهرش زینب عنایت سراج دررشد تیاتر درکشور نیز کار های ارزندۀ را انجام داد .
خانم لطیفه کبیر سراج اولین گوینده زن دررادیو کابل بشمار میرود او حایز چندین جایزه مطبوعاتی و ادبی ازسوی مقامات و مسوولین حکومت آن وقت گردید.
این بانو پیشگام زمانیکه ارتش سرخ به کشور ما لشکر کشی نمود راه هجرت را در پیش گرفت و به امریکا رفت که شفته کار و مسلک اش بود برای ده سال به گوینده گی در بخش رادیوی صدای امریکا ادامه داد.
خانم لطیفه کبیر سراج بتاریخ 15 عقرب سالروان در ایالات متحده امریکا درپی مریضی که داشت چشم از جهان بست او مادر پنج پسر و دو دختر بود.
دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات وفرهنگ ضمن ارسال پیامی به آژانس باختر گفته است، با اندوه ودرد فراوان خبرمرگ بانو فرهیخته و فرزانه خانم لطیفه کبیر سراج را دریافت کردیم . مرگ او جامعه مطبوعاتی و فرهنگی افغانستان را سخت سوگوار ساخته است .
خانم لطیفه کبیر سراج باعشق که به وطن ، فرهنگ و انسانیت داشت سالهای به عنوان آموزگار مصروف آموزش فرزندان این کشور شد او پس از عودت ازایران فن مقدس معلمی را برگزید و درلیسه ملالی پرداخت، درآن زمان که رادیو کابل به صدای رسای یک زن ضرورت داشت، او پیشگام شد و صدای او زمانیکه نشرات این رادیو به گونه مستقیم بود در کنارنطاقان مرد درکشورش طنین انداخت  .
ساحه فعالیت این بانو وارسته تنها با آموزگاری و گوینده گی خلاصه نشد او به کار بیشتر فرهنگی وابسته بوده درامه نوشت و تیاتر کشور را پربار ساخت و سال ها برای بیداری و آگاهی زنان مبارزه کرد.
  خداوند رحیم رحمت اش را عاید حال او سازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا