صحت

روز ملی کارکنان صحی جامعه در وزارت صحت عامه تجلیل گردید

 

کابل, 15 قوس

وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان امروز از روز ملی کارکنان صحی جامعه تجلیل به عمل آورد.

دفتر مطبوعاتي وزارت صحت عامه به آژانس باختر خبر داد:مراسم که بدین مناسبت در مقر وزارت صحت عامه دایر شده بود، در آن دوکتور ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه, داکتر فیض الله کاکر مشاور ریاست جمهوری در امور صحی، نماینده گان سازمان صحی جهان و اداره انکشافی بین المللی ایالات متحده امریکا، و شماری زیاد از کارکنان صحی جامعه  اشتراک نموده بودند.

روز ملی کارکنان صحی جامعه تحت شعار " بیائید از کارکنان صحی جامعه بخاطر سهمگیری فعال شان در پائین آوردن میزان مرگ و میر مادران و اطفال تشکری نمائیم" تجلیل گردید.

همچنان در این مراسم پیام حامد کرزی رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان به مناسبت تجلیل از روز ملی کارکنان صحی جامعه توسط داکتر فیض الله کاکر مشاور رئیس جمهور در امور صحی قرائت گردید.

در بخش از این پیام گفته شد که دولت افغانستان در تمام عرصه های کاری خویش میکوشد تا تصامیم مهم توسط مردم افغانستان گرفته شود زیرا آن تصامیم که توسط اتخاذ گردد در حقیقت نشان دهنده اراده مردم بوده وهیچ کسی از فیصله های آن سرپیچی ننموده و همیشه مورد قبول و حمایت قرار خواهد گرفت.

در این پیام اضافه شده است که حکومت افغانستان این روش عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه را تقدیر نموده و وعده می نماید که از این روش مثل گذشته حمایت خواهد کرد.

دوکتور ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه با ایراد بیانیه در این مراسم گفت که این وزارت طی سال های اخیر بیشتر از 23 هزار کارکن صحی جامعه را در تمام 34 ولایت کشور آموزش داده است.

دوکتور طارق اضافه کرد که وزارت صحت عامه همچنان بیشتر از 1200  نظارت کننده صحی جامعه را استخدام نموده است که آنها مستقیماً مسئول نظارت از پوسته های صحی میباشند.

 پوسته های صحی نخستین قدمه مجموعه خدمات اساسی صحی میباشد و هر پوسته صحی دو کارکن صحی جامعه را دارد که شامل یک خانم و یک مرد میباشد که خدمات صحی را درساحات تحت پوشش خود فراهم می نماید.

 کارکنان صحی جامعه در برگیرنده طبقه اناث و ذکور میباشد که توسط بزرگان جامعه معرفی میگردد و وزارت صحت عامه برای آنها امکانات، آموزش، ادویه استندرد و کمک های اولیه را فراهم میکند تا خدمات بهتر صحی برای افراد نیازمند عرضه گردد.

کارکنان صحی جامعه برای شوراهای صحی خود جوابده بوده و مسئولیت های اساسی آنها را، تعلیمات صحی، کمک های اولیه، تداوي امراض معمول، تقویه سیستم رجعت دهی، تعقیب سيستم تداوی توبرکلوز تحت نظارت مستقیم، عرضه خدمات تنظیم خانواده در جامعه و اشترا ک در کمپاین های ملی واکسین، تشکیل میدهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا