سیاست

صفحه نوی از همکاری و داد و ستد تجارتی میان افغانستان و ازبکستان باز می‌گردد

کابل باختر13 عقرب
داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان صبح امروز در حاشیه اجلاس سران حکومت‌های سازمان شانگهای با رستم عظیم اوف معاون اول نخست وزیر ازبکستان ملاقات کرد.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی ریاست اجراییه به آژانس باختر: در این نشست در قدم نخست عظیم اوف با حمایت از تلاش‌ها و دستاوردهای اخیر در افغانستان گفت: افغانستان و ازبکستان مشترکات تاریخی و فرهنگی طولانی دارند و ما به روابط خویش با افغانستان اهمیت فوق‌العاده قایل هستیم.
رئيس اجرائیه با ابراز تشکر از معاون اول نخست وزیر ازبکستان از همکاری‌های این کشور با افغانستان در دوره‌های مختلف به نیکی یادکرد و درگذشت اسلام کریموف را به وی و مردم ازبکستان تسلیت گفت. رئيس اجرائیه افزود: هنگامی‌که متصدی وزارت خارجه بودم و همچنان در جریان مقاومت با  کریموف ملاقات های متعددی داشتم و از حسن نظر وی در مورد افغانستان آگاه هستم. سیاست‌های مدبرانه وی در رشد و ترقی ازبکستان نقش به سزایی داشته است. متیقن هستم که سیاست‌های مدبرانه وی را مقامات حکومت ازبکستان در رابطه با افغانستان ادامه می‌دهند.
رئیس اجرائیه کشور علاوه کرد: از استقبال شما و حکومت تان از هیئت افغانستان در این اواخر تشکر می‌کنم. ما و ازبکستان روابط دیرینه تاریخی و فرهنگی داریم. اگر تهدیدهای وجود دارد تهدیدهای مشترک است و ما در خط اول مقابله با این تهدیدها قرارداریم. همانطوری‌که تهدیدها مشترک است فرصت‌ها و استفاده از این فرصت‌ها نیز مشترک می‌باشد.
رئيس اجرائیه کشور همچنان افزود: موقعیت افغانستان به عنوان نقطه اتصال به آسیایی جنوبی و بندرچابهار می‌تواند زمینه مناسبی برای استفاده از این فرصت‌ها را فراهم سازد.
رئيس اجرائیه در ادامه، از سخنان اخیر رئیس جمهور ازبکستان در پیوند به گسترش روابط اقتصادی با افغانستان استقبال کرد و خواهان فعال شدن کمیسیون‌های مشترک میان دو کشور گردید تا روابط در بخش‌های فرهنگی٬ اقتصادی و اجتماعی بهبود و استحکام یابد.
داکتر عبدالله عبدالله همچنان علاوه کرد: حکومت افغانستان برای عملی شدن وعده‌ها در عرصه روابط اقتصادی٬ فرهنگی و دادوستد تجارتی آماده است توافقنامه‌های لازم با ازبکستان امضا نماید. رئیس اجرائیه همچنان آمادگی افغانستان را برای استفاده از خط آهن ازبکستان برای وصل شدن کشور از این طریق به خط آهن بین‌المللی مطرح ساخت و برهمکاری مشترک برای استفاده از بورسیه‌های ازبکستان برای دانشجویان افغانستان تاکید کرد.
رئيس اجرائیه کشور همچنان علاوه کرد: شرکت‌های ازبکستان در عرصه سرکسازی تجربه خوبی‌ دارند و افغانستان آماده است از این ظرفیت استفاده نماید.
رئيس اجرائیه کشور از حضور وزیرخارجه ازبکستان در بروکسل و کمک‌های این کشور برای افغانستان سپاسگزاری کرد و پیشنهاد نمود تا در بخش افزایش روابط فرهنگی هفته‌های فرهنگی مشترک میان دو کشور برگزارگردد.
معاون نخست وزیر ازبکستان با قدردانی و تشکر از صبحت‌های رئیس اجرائیه علاوه کرد: در صحبت با نمایندگان حکومت افغانستان در عرصه‌های مختلف به ویژه در بخش تجارتی به توافقات خوبی دست یافتیم. کشور ما آماده است زمینه عبور و انتقال اموال تاجران افغانستان را از طریق ازبکستان فراهم سازد.
کشور ما آماده است با امضای توافقنامه‌ای زمینه انتقال و عبور اموال تجارتی را به بهترین وجه از طریق ازبکستان برای تاجران افغانستان فراهم سازد. کشور ما در نظردارد به زودی شعبه اتاق‌های تجارت ازبکستان را در کابل باز نماید تا زمینه مناسب مبادله‌های تجارتی و اقلام مورد نیاز فراهم گردد.
معاون نخست وزیر از قالین افغانستان به عنوان یکی از بهترین تولیدات منطقه نام برد و تذکر داد که خود قالین افغانی را از پدر به میراث برده است.
معاون نخست وزیر ازبکستان در صحبت‌های خویش از توسعه جاده‌ها و وصل شدن منطقه به بندرهای مهم منطقه‌ای چون چابهار صحبت کرد و همچنان بر امتداد خط آهن به کابل و از کابل به قندهار تاکید کرد.
معاون نخست وزیر ازبکستان بر وصل ساختن و امتداد جاده‌ها و خط آهن برای توسعه مناطق عقب مانده تاکید کرد و ابراز داشت که کشورش آماده است در این عرصه‌ها سرمایه گذاری کند و افغانستان را یاری رساند.
معاون نخست وزیر ازبکستان همچنان در صحبت‌های خویش از امتداد لاین برق به همکاری ترکمنستان به افغانستان خبرداد. نخست وزیر ازبکستان همچنان آمادگی کشورش را برای فراهم سازی بورسیه‌های بیشتر برای افغانستان ابراز داشت و علاوه نمود که کشورش همچنان آماده است افغانستان را در تربیه کادرهای حرفه‌ای در عرصه خط آهن یاری رساند.
معاون نخست وزیر ابراز امیدواری کرد که کمیسیون بین ‌الوزارتی میان دو کشور هرچه عاجل تشکیل گردد و زمینه‌های عملیاتی ساختن برنامه‌ها فراهم گردد.
عظیم اوف همچنان علاوه کرد: کشورش صفحه جدیدی از روابط و همکاری با افغانستان را با آینده نگری باز می‌کند و امیدواریم شاهد رشد و شگوفایی بی‌سابقه در روابط و همکاری میان دو کشور دوست و برادر باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا