سیاست

متن سخنرانی ضرار احمد عثمانی، سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی افغانستان در بیست ویکمین اجلاس شورای وزرای خارجه سازمان همکاریهای اقتصادی (ایکو)

کابل باختر  5 قوس
متن سخنرانی  ضرار احمد عثمانی، سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی افغانستان در بیست ویکمین اجلاس شورای وزرای خارجه سازمان همکاریهای اقتصادی (ایکو)
دوست و برادر عزیز، جلالتمآب محمد جواد ظریف  وزیر امـور خارجه جمهوری اسلامی ایران،
جلالتمآبان وزرای عالیقدر و دیگر روسای هیأت های کشورهای عضو ایکو،
جلالتمآب آقای سرمنشی،
خانم ها و آقایان،
السلام علیکم و رحمت الله وبر کاته.
اولتر از همه، به نمایندگی از دولت  و مردم جمهوری اسلامی افغانستان سلامها و تمنیات  نیک خود را به دولت و مردم کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران وهمه  اشتراک کننده گان محترم نشست امروزی، تقدیم می نمایم. اجازه دهید تا ضمن قدردانی از تلاش های سال گذشته ریاست محترم هیئت جمهوری آذر بایجان، انتصاب همکار خوب خود جلالتمآب محترم داکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به عنوان رییس بیست و یکمین جلسه شورای وزیران این سازمان تبریک گفته و برایشان در راه تحقق آرمان های پیش بینی شده در اساسنامه (ایکو) آرزوی موفقیت نمایم. همچنان می خواهم صمیمانه ترین تبریکات و شادمانی خویش را به مناسبت توافق حاصله بین جمهوری اسلامی ایران و کشورها پنج جمع یک در ژنیو خدمت جناب داکترصاحب ظریف وزیر محترم امورخارجه اظهار نمایم. حکومت افغانستان آرزومند است تا در خلال شش ماه آینده مسایل باقی مانده نیز حل گردیده و توافق جامع به دست آید.
با اغتنام از فرصت،  از تلاشهای خستگی ناپذیر جلالتمآب شامل السکروف، سر منشی سازمان همکاری های اقتصادی (ایکو) در راستای پیشبرد فعالیت های این سازمان، نیز قدردانی می نمایم.
آقای رئیس، خانم ها و آقایان،
با نگاهی گذرا به اساسنامه سازمان اکو دیده می شود که، دولت های عضو، این سازمان را پایه گذاری نمودند تا هدف های ذیل را بر آورده سازد:
توسعه تجارت از طریق دسترسی مناسب به بازارهای یکدیگر؛ ترغیب در جهت ایجاد شرایط مناسب در میان کشورهای عضو برای تأمین رشد اقتصادی پایدار با هدف ارتقای مستمر سطح زندگی مردم؛
تحکیم همبستگی های فرهنگی و علایق معنوی و برادرانه که ساکنان ممالک عضو را از مجاری اجتماعی و فرهنگی به یکدیگر پیوند می دهد؛
و کمک به گسترش تجارت بین المللی و تلاش جهت رفع تدابیر تجارتی نا عادلانه که غالباً برای کشورهای روبه رشد شرایط تجارتی نا مساعدی ببار آورده است؛
هر چند مرور برنامه ریزی ها و فعالیت های انجام شده در قالب ارکان مختلف تشکیلاتی سازمان طی سالهای قبل نشان دهنده پیشرفت های قابل ملاحظه در راستای اهدف فوق می باشد اما مقایسه دست آوردها با ظرفیت های باالقوه و باالفعلی که برای  همکاریهای بیشتر در منطقه ما هست بیانگر این واقعیت است که هنوز راه درازی برای رسیدن به یک وضعیت مطلوب و مورد انتظار ملت های ما در پیش رو است. شاید بخشی ازاین ضعف ها در و جود چالشهایی هم چون بی ثباتی های سیاسی، تروریزم، جنگ و فقدان زیرساخت ها و نهادهای مورد نیاز در کشورهای عضو توجیه پذیر باشد اما نمی توانیم کل نا توانی های خود را در وجود این چالش ها توجیه نماییم.
آقای رئیس!
تجارب تاریخی نشان داده است که بسیاری از موضوعات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را میتوان در چارچوب همکاریهای منطقوی حل و فصل نمود. از همین رو، باور ما این است که از طریق همگرایی و همکاریهای منطقوی می توانیم بسیاری از مشکلات فراه راه ملت های خود را بر طرف نماییم. 
افغانستان اهمیت زیادی برای تحکیم و توسعۀ همکاریهای منطقوی قایل است و از هیچ نوع همکاری با همسایگان و سایر کشورهای منطقه که جغرافیای مشترک مارا به هم پیوند زده است دریغ نخواهد کرد. در این زمینه، ما قویا متعهد هستیم تا با استفاده از موقعیت خاص و بی نظیر جغرافیایی و تاریخی خویش به عنوان پل ارتباطی در قلب آسیا، نقش خود را در اتصال چندین منطقه بزرگ قاره آسیا یعنی آسیای میانه، آسیای جنوبی و شرق میانه ایفا نماییم. برای عملی ساختن این دیدگاه، باوجود چالشهای فراوان، ما همواره کوشیده ایم تا زیربناهای فزیکی کشور و چارچوب های لازم حقوقی خویش را به گونه لازم انکشاف دهیم تا باشد که ظرفیت افغانستان را به عنوان مرکز همگرایی های  اقتصادی منطقه یی بالا ببریم. پروژه های بزرگ منطقوی مانند خط لولۀ گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هندوستان و پروژه های انتقال برق آسیای میانه به آسیای جنوبی که بزودی از افغانستان عبور خواهد کرد،  میتواند در زندگی میلیون ها انسان در منطقۀ آسیای میانه و آسیای جنوبی بهبود ایجاد کند.
ما همچنان با همسایگان خویش و کشورهای منطقه و همینطور سازمانهای منطقه یی از طریق عقد  موافقتنامه های دوجانبه و چند جانبه همکاری، گام هایی را برای تحکیم همکاریهای منطقوی برداشته ایم.
پروسۀ استانبول یا قلب آسیا یک گام مهم دیگر در راستای ایجاد بستر مناسب برای همکاری، اعتماد سازی، و ارتقای سطح همکاریها در ساحات مورد علاقه میباشد. من با استفاده از فرصت، از سازمان ایکو نیز میخواهم تا نقش فعالتری را در تسریع روند همکاریهای منطقوی بازی کند، و از همه کشورهای عضو آن برای نقش مثبت، سازنده و موثر شان در این پروسه اظهار تشکر می کنم.
آقای رئیس!
در منطقه ما افراط گرایی ، تروریزم  وعدم تحمل مذهبی برای همه ما به یک چالش عمده مبدل گشته و صلح، ثبات و امنیت ما را با خطر جدی مواجه ساخته است. تجارب ما نشان میدهد که هیچ کشور به تنهایی نمیتواند این چالش ها را مهار نماید. همکاری های صادقانه همه ما برای تخریب  پناهگاه ها،  مختل ساختن شبکه های ارتباطی، خشکانیدن منابع مالی، و درهم شکستن قابلیت های سازمانی این شبکه های ضرورت است.
افغانستان به عنوان قربانی اصلی تروریزم و افراط گرایی و به صفت کشوری که در خط مقدم جنگ علیه این فتنه ها قراردارد، متعهد است تا مبارزۀ قاطعانه خویش را در برابر تمام اشکال و مظاهر این پدیده های شوم ادامه دهد.
مواد مخدر در انواع سنتی وصنعتی آن نیز چالش دیگری است که امنیت کشورها و سلامت جوامع ما را با یک تهدید جدی روبرو ساخته است. علی الرغم موفقیت های  قابل ملاحظه سالهای اخیر، هنوزکشت کوکنار، تولید، قاچاق و سوء مصرف موادمخدر به مثابۀ یکی از چالش های کلان امروزی باقی مانده است.
ما بدین باوریم، که مبارزه با مواد مخدر نیاز به یک تلاش مشترک و جامع منطقوی و بین المللی دارد. برای افزایش موثریت مبارزه علیه موادمخدر به مسؤلیت پذیری و شکل گیری یک دیدگاه متوازن در حلقات تصمیم گیری کشورهای مان ضرورت است. ما نمی توانیم از طریق اقدامات صوری یک جانبه، فرار از مسؤلیت ها و مقصر قلمداد نمودن دیگران درین مبارزه دشوار به نتیجه برسیم.
کشت کوکنار در افغانستان ارتباط مستقیم با فعالیت شبکه های تروریستی، بلند رفتن سطح تقاضا در بازار، وجود حاشیه های امن برای فعالیت شبکه های قاچاق و گردش مالی پول ناشی از عواید فعالیت های غیر قانونی آنان، در سطح منطقه و جهان دارد که جهت مقابله با آن به برنامه ریزی درست، عزم جدی و تلاش صادقانه در سطح منطقه و جهان ضرورت است.
خانم ها و آقایان،
سال آینده برای مردم و حکومت افغانستان یک نقطه عطف مهم می باشد. قوای امنیتی و دفاعی ملی افغان مسئولیت عام و تام امنیت سرتاسر کشور را به شکل کامل بدست میگیرند. همچنان مردم افغانستان در بهار آینده بسوی برگزاری  انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی خواهند رفت. باور ما این است که موفقیت این رویدادهای تاریخی نه تنها دستاوردهای موفقیت آمیز سالهای اخیر ما را تثبیت  و تحکیم می نماید، بلکه همچنان کشورما را قادر خواهد ساخت تا نیاز های دهۀ تحول را در سال های پس از ۲۰۱۴ بر آورده سازد.
آقای رئیس،
در خاتمه ضمن ابراز تشکر از میزبانی گرم و صمیمانه جلالتماب محترم وزیر امور خارجه و همکاران شان در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، میخواهم از سازمان ایکو و همه کشورهای عضو برای حمایت های دوامدار و مساعدت سخاوتمندانه شان در راستای بازسازی افغانستان ابراز قدردانی کنم، و از تمویل پروژه های متعدد بازسازی در کشورما از طریق صندوق ویژۀ ایکو صمیمانه سپاسگزاری نمایم. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا