اقتصاد

بانک مرکزی ، دونظام جدید بانکی را ایجاد کرد

کابل باختر/ 6/ ثور
مسوولان بانک مرکزی امیدوار اندکه با ایجاد دو پروژه جدید بانکی درکشور بتوانند سهولت های لازم را برای سرمایه گذاری درکشور فراهم سازند.
به گزارش آژانس باختر ، بانک مرکزی ، غرض ایجاد سهولت برای سرمایه گذاران درکشور نظام اعتبارات عامه و نظام مثبت حقوق رهنی براموال منقول را افتتاح کرد.
احمد یوسفزی آمر ثبت اعتبار بانک مرکزی گفت که دسترسی به وجوه مالی قرضه یکی از مشکلات اساسی برای سرمایه گذاری ورشد تجارت های کوچک و متوسط درافغانستان میباشد.
یک بخش مهم این مشکل را عدم موجودیت بستر مساعد قانونی و سیستم های برقی مطابق به معیار های پذیرفته شده بین المللی را تشکیل میدهد.
وی گفت که ایجاد  نظام ، اعتبارات عامه و نظام ثبت حقوق رهنی براموال منقول که برای اولین بار درافغانستان افتتاح شد یک گام موثر وارزنده درحل مشکل است که با تکنالوژی پیشرفته همراه است.
وی افزود : با استفاده اعتبارات عامه و ثبت حقوق رهنی بر اموال منقول زمینه رشد و پیشرفت کشور را مساعد خواهد ساخت.
خان افضل هده وال سرپرست بانک مرکزی رشد خدمات بانکی را درکشور ارزنده دانسته میگوید که بانک مرکزی در جریان سال های گذشته سه مرحله را پشت سرگذشتانده است که عبارت از ایجاد بانک ها ، جواز نامه های بانکی ، رشد بانک ها و توسعه قرضه دهی است.
مسوولان بانک مرکزی میگویند که درنتیجه تطبیق این دونظام تاکنون نود هزار قرارداد درنظام ثبت اعتبارات عامه که ارزش پولی آن به 69 ملیارد افغانی میرسد درج گردیده است.    

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا