گزارش ها

محصولات چهار مغز در سمنگان افزایش یافته است

مسوولین اداره زراعت سمنگان میگویند، محصولات چهارمغز این ولایت درسالروان به چهارصد و پنجاه تن رسیده که نسبت به سال قبل پنجاه در صد افزایش رانشان میدهد.

نورمحمد آمر امور زراعتی ریاست زراعت و آبیاری ولایت سمنگان گفت، این مقدار چهارمغز از یکصد و پنجاه هکتار زمین باغی مرکز و ولسوالی خرم سارباغ این ولایت به دست آمده است که ازمدرک فروش آن باغداران حدود یک ملیون دالر امریکایی عاید به دست آورده اند.

او در مورد علت افزایش محصولات چارمغز گفت: هر سال ازاثر باریدن برف و سردی هوا گل چارمغز متضرر میشد و اما امسال خشک سالی بود هوا سرد نشده و به همین دلیل گل چارمغز متضرر نگردیده و محصولات آن افزایش یافته است.

درهمین حال تاجران میوه خشک سمنگان از افزایش محصولات چارمغز دراین ولایت اظهار رضایت نموده اند.

عبدالمتین یک تن از تاجران میوه خشک در سمنگان گفت، من طی یکماه گذشته حدود بیست تن چارمغز را از باغداران خریداری نموده و بعداز شکستاندن آن ، مغز آنرا به مارکیت های کابل انتقال و به فروش رسانیدم .

او گفت، درکابل مغز این میوه خشک توسط شرکت ها خریداری شده و بعداز بسته بندی ازطریق کشور ترکیه به کشور های اروپایی چون ایتالیا ، انگلستان و جرمنی صادر میشود.

به گفته او، چارمغز رنگ سفید و خرمائی داشته درحال حاضر یک کیلوگرام مغز چارمغز خرمائی درشهر ایبک سه صد افغانی و مغز چارمغز سفید چهارصد افغانی میباشد و اما نرخ این نوع مغز چارمغز در شهر کابل از چهارصد تا ششصد افغانی بوده و چارمغز سفید به شکل عادی خورده شده و اما مغز چارمغز خرمائی آن در بین خوراکه باب و شیرینی باب استفاده گردیده که پنجاه در صد آن درداخل کشور به مصرف رسیده و بقیه آن به خارج صادر میشود.

گفتنی است که سمنگان از جمله ولایات سرسبز و زراعتی کشور میباشد که اقلام مهم صادراتی میوه خشک آن بادام ، پسته ، چهارمغز و غیره بوده که سالانه هزاران تن این میوه خشک به کشورهای خارجی صادر شده و میلیون ها دالر عواید ، باشنده گان آن به دست می آورند.

ازسوی هم باغداران این ولایت از افزایش محصولات چهارمغز اظهار خوشی نموده اند .

محمد عظیم یکتن از باشنده گان قریه چهار آسیاب ولسوالی خرم سارباغ گفت از چهل و پنج درخت چهارمغز حدود سه صد سیر چارمغز به دست آورده ام که پول آن دوصدو بیست هزار افغانی شد.

وی در حالیکه از فروش چارمغز اظهار خرسندی میکرد گفت، هفتاد در صد مصارف خانواده ام را تامین میکند .

همچنان تعدادی از دوکتوران به این عقیده اندکه خوردن مغز چارمغز در طی سال های اخیر نسبت به سال های گذشته بیشتر رایج شده و به گفته آنان تحقیقات نشان داده است که مغز این میوه خشک چربی یا کلسترول خون را پائین آورده و اعصاب انسان را آرامش میدهد و حرارت بدن را بلند میبرد .

به همین علت درکشور هائیکه نسبتاً هوای سرد داشته باشند مردم مغز آن را بیشتر استفاده میکنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا