جهان

واکنش‌ها به نطق ترامپ در کنگره؛ جمهوری‌خواهان امیدوار، دموکرات‌ها ناراضی

کابل باختر 12 حوت
نخستین سخن‌رانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در کنگره، واکنش‌های متنوعی برانگیخته است. از یک سو به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان با این سخن‌رانی امیدوار شده‌اند که چهره‌ای متعارف‌تر از ترامپ ببینند و از طرفی دیگر دموکرات‌ها محتوای آن را به چالش کشیده‌اند.
ترامپ از جمله در سخن‌رانی سه‌شنبه‌شب در تالار مجلس نمایندگان از وحدت بین دو حزب به نفع تلاش برای بهبود وضع آمریکایی‌ها حرف زد.
اما رهبران دموکرات‌ها در کنگره می‌گویند "او یک بار هم با ما تماس نگرفته است".
طبق سنت در آمریکا هر سال رئیس‌جمهور یک بار به کنگره می‌رود و در نشستی مشترک با هر دو مجلس کنگره، از وضعیت کشور و برنامه‌هایش سخن می‌گوید.
امسال که اولین نطق رئیس‌جمهور جدید آمریکا بود، او در نطقش لحنی مثبت و امیدوار داشت که برای او معمول نبوده است.
دولت دونالد ترامپ در چهل روز نخست زمام‌داری‌اش دست‌اندازهایی داشته است که مایه افزایش نگرانی جمهوری‌خواهان شده است.
او در نطقش در کنگره گفت که دیگر جای "جنگ‌های بیهوده" نیست و از دو حزبی که روبه‌روی او نشسته بودند خواست که با هم کنار بیایند تا مشکلات کشور را حل کنند.
اما چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا، می‌گوید در موارد متعددی در همین سخن‌رانی، دونالد ترامپ نشانه‌ای از تمایل به کنارآمدن درباره آنها بروز نداده است؛ از جمله درباره طرح بیمه بازمانده از دوره باراک اوباما، که به گفته شومر، دموکرات‌ها آماده‌اند برای بهتر کردن این قانون همکاری کنند ولی ترامپ فقط در پی باطل‌کردن آن است.
رهبر اقلیت دموکرات در سنا هم‌چنین گفت طرحی برای بهبود وضع زیرساخت‌های آمریکا نزد رئیس‌جمهوری فرستاده‌اند اما جوابی نگرفته‌اند.
نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان، گفته است این حرف‌های وحدت‌جویانه دونالد ترامپ، "فقط لفاظی بود؛ هیچ چیز واقعی در آن نیست."
در همین حال رسانه‌های اصلی در آمریکا این سخن‌رانی رئیس‌جمهوری آمریکا را یکی از ملایم‌ترین نطق‌های او توصیف کرده‌اند که در آن به اندازه قبل، خبری از حمله و تاختن به مخالفان نبوده است.
بعضی از این رسانه‌ها هم پیش از انتخابات و هم در هفته‌های گذشته هدف حمله‌های ترامپ بوده‌اند که آنها را متقلب و دشمن مردم خوانده است.
از بین جمهوری‌خواهان هم که مخالفت‌ها و تردیدهای خود را درباره نحوه دولت‌داری دونالد ترامپ پنهان نکرده‌اند، واکنش‌هایی حاکی از امیدواری آنها به همکاری بیشتر رئیس‌جمهور با حزب جمهوری‌خواه که از طرف آن نامزد شده بود، دیده شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا