گزارش ها

روسیه حضور شش هزار داعشی را در افغانستان مطرح کرد

کابل باختر 21 حمل
معاون وزیرخارجه روسیه می گوید که حدود شش هزار داعشی در افغانستان فعالیت دارند.
وی یاد آور شد که شش هزار طرفدار گروه تروریستی داعش در افغانستان فعالیت دارند که بر علاوه اتباع پاکستانی شهروندان قرغزستان، تاجکستان، ازبکستان و قفقاز شمالی نیز شامل آنها میشود و هسته رهبری داعشی ها همه پاکستانی اند .
این دیپلومات بلندپایه روس با اشاره به حضور طرفداران داعش دربیست و پنج  ولایت افغانستان  تاکید کرد که  غرض جلوگیری از نفوذ تروریزم به آسیای مرکزی آنهم  از دهلیز افغانستان فقط از طریق گسترش همکاری های روسیه با کشور های منطقه و اتخاذ اقدامات مربوط امکان پذیر است.
نگرانی این دیپلومات وزارت خارجه روسیه از فعالیت داعش درافغانستان درحالی است که چندی قبل ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان نیز از تجمع تروریستان داعش در مرکز افغانستان با تاجکستان سخن گفته بود.
بیشتر تحلیل گران مسایل منطقه، افزایش جانبداران داعش در افغانستان را شبه نظامیان کشور های شوروی سابق که قبلاً با طالبان همکاری داشتند امروز به داعش پیوسته اند .
گفته می شود که با سرکوبی داعش درسوریه وعراق هزاران نفر شبه نظامی این گروه تروریستی تکفیری در پی پیدا کردن جبهه های  جدید برای ادامه به اصطلاح جهاد اند که افغانستان جنگ زده یکی از مناطق جذاب برای آنان به شمار می رود مگر مقامات افغان میگویند که داعشی ها در افغانستان از تحرک افتاده وزمین گیر شده اند .
باید گفت که روسیه قبلاً داعش را سخن مشترک روسیه و طالبان دانسته  و نماینده ویژه آن کشور برای افغانستان از طالبان خواسته است تا  غرض تبادله اطلاعات با مسکو همکاری نمایند .
با آنکه  طالبان ظاهرأ این فراخوان مسکو را رد کرده اند مگر اخباری وجود دارد  که رهبران این گروه قبلاً با مقامات روسی در یکی از کشور های آسیای میانه دیدار های داشته اند، حتا حرف از همکاری نظامی روسیه با طالبان نیز به مطبوعات ابراز نموده مگر منابع سفارت روسیه درکابل این ادعا ها را رد کرده اند .
روسیه به سوی داعش به عنوان  یک پروژه استخباراتی نگاه میکند که به هدف محاصره متحدین آن کشور درشرق میانه ایجاد شده است ضمنأ روسیه داعش را جز برنامه های غرب میداند که غرض تضعیف آن کشور باید پای شان را به آسیای میانه برسانند .از دیدگاه روسیه افغانستان  دهلیز عبور داعش به سوی جمهوریت های شوروی سابق است روسیه سرحدات این کشور ها را زون امنیتی خود معرفی داشته و تاکید دارد که با هر پدیده تهاجمی ونگران کننده مبارزه میکند.
حملات روسیه در برابر داعش درسوریه این گروه تروریستی را درعراق وسوریه ضعیف ساخته و آنها جهت برنامه  ریزی برای استقرار در کشور های دیگر منجمله افغانستان، پاکستان، لیبیا و یمن حتا اندونیزیا اند.
داعشی ها برنامه های ونیات شان را در برابر روسیه، هند و کشور های دیگر پنهان نکرده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا