اخبارگزارش ها

سیگار: طالبان روند تولید مواد مخدر در افغانستان را مدیریت می‌کنند

کابل/ ۱۵ حمل/ باختر

بازرس ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان‹ سیگار› مدعی شده است که طالبان تمام امور قاچاق مواد مخدر در این کشور را مدیریت می کنند.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ سیگارمی گویدکه سازمان ملل درآمد طالبان ازفروش و قاچاق  مواد مخدر در افغانستان را دریک سال حدود ۴۰۰ میلیون دالر تخمین کرده‌است مگر درآمد این گروه از کار و بار مواد مخدر بیشتر از این رقم بوده می تواند.

بخشی ازهزینۀ جنگ طالبان از قاچاق و فروش مواد مخدر تامین می شود٬ در حالی که استخبارات پاکستان٬ حلقه های در کشور های حوزه خلیج فارس و تاراج معادن هم در تمویل مالی طالبان نقش دارند.

سیگار می گوید: امریکا با طالبان پیمان صلح امضا کرده است و دوطرف در عمل، مفاد این پیمان را رعایت می کنند. نکته قابل تأمل این است که مبارزه با مواد مخدر و قطع ارتباط طالبان با باندهای عظیم مافیایی، از خواسته های مهم امریکا از طالبان در پیمان یادشده نیست و طالبان نیز تعهدی در این زمینه نداده اند.

به باور آگاهان سیاسی٬ این که امریکا مسئله جلوگبری از کشت  قاچاق موادمخدر را درج توافق نامۀ دوحه نکرده است به گونۀ غیر مستقیم یک امتیاز دهی مالی به طالبان است در حقیقت امریکا نخواسته است که طالبان یک چشمه عایداتی شان از دست دهند.

این آگاهان می گویند که با استقرار حکومت موقت در افغانستان در حدود بیست سال گذشته٬ دولت های امریکا و بریتانیا٬ در امر مبارزه با مواد مخدر با دولت افغانستان یک جا شدند و این دو کشور تعهد حمایت ملی و تخنیکی را به دولت افغانستان سپردند مگر بعد به گونۀ تدریجی پای شان را از کار زار مبارزه با مواد مخدر در افغانستان بیرون کشیدند و حالا کمک های این دو کشور با دولت افغانستان در مبارزه با مواد مخدر کاملا متوقف است.

پس از فروپاشی رژیم طالبان در افغانستان کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان سیر صعودی در پیش گرفت .

منابع رسمی وابسته به دولت افغانستان  گفته اند که  از سال ۲۰۰۹ میلادی کشت کوکنار و تولید تریاک در مناطق تحت حاکمیت و نفوذ طالبان افزایش یافت و در سال ۲۰۱۷ میلادی بر بیش از ۱۴۴ هزار هکتار زمین در مناطق تحت نفوذ طالبان کوکنار کشت شد و هشت تا ده هزار متریک تُن تریاک از آن به دست آمد. این در‌آمد ثابت مالی٬ سبب تشدید جنگ طالبان و تعهد آنان به دوام جنگ در برابر دولت و متحدان بین‌المللی افغانستان شد.

طالبان با نا‌امن‌ کردن مناطق، زمینه کشت خشخاش را فراهم کرده اند و هنگام جمع آوری حاصل خشخاش، پول معینی با نام عُشر از دهاقین جمعآوری می‌کنند. وبالای لابراتوارهای تولید هیرویین مالیه وضع کردن و افراداین گروه امنیت کاروان‌های قاچاق را به بیرون از مرزهای افغانستان تامین می کنند

با وارد شدن بیش‌تر طالبان در کارو‌بار مواد باعث شده است که طالبان یک عاید ثابت داخلی داشته باشند که می تواند در نبود کمک های بیرونی٬ بخشی از نیازمندی های جنگی آنان راتامین کند.

طالبان با رونق دادن کار و بار مواد مخدر٬ شرکت های را برای انتقال پول و مواد در چوکات شرکت های تجاری در پاکستان و شماری از کشور های حوزۀ خلیج ایجاد کردند و دست به پولشویی زدند و اقتصاد جرمی را رشد دادند.

باور ها براین است که در توافق نامۀ دوحه بیشتر بر مسئله ختم جنگ و کاهش خشونت و به خصوص حمله نکردن طالبان بر نیروهای خارجی مدنظر بوده است ولی روی مسئله اساسی دیگر که قاچاق مواد مخدر است و می تواند مصیبت بالاتر از ترور و انتحار را به بار آورد تمرکز نشده است حتا به گونۀ از این مسئله حاشیه روی شده است و به طالبان امتیاز داده شده است.

دید آگاهان این است اگر به مسئله مواد مخدر همانند هراس افگنی و جنگ نگاه نشود مشکل است ازختم جنگ در افغانستان امید وار بود زیرا قاچاق مواد مخدر یک منبع عایداتی برای طالبان باقی مانده است و این گروه می تواند سال ها بامدیریت قاچاق و ترافیک مواد مخدر٬ فعالیت های مسلحانه شان را ادامه دهند .

تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا