سیاست

محمد اشرف غنی رییس جمهوری با صدراعظم جاپان در رابطه به گسترش همکاری ها میان دو کشور، بحث کرد

کابل /اول عقرب/ باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در جریان سفرش به جاپان، امروز در شهر توکیو با شینزو آبه صدراعظم آن کشور، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬ در این دیدار، هردو جانب روی انکشاف، ادامه همکاری ها، جلب سرمایه گذاری در افغانستان به خصوص در بخش معادن، صلح و ثبات و امنیت، بحث و تبادل نظر کردند.
رییس جمهوری با ابراز همدردی به منظو قربانی های حوادث طبیعی اخیر در جاپان، از مهمانوازی مردم جاپان قدردانی کرد و گفت: جای افتخار است که در مراسم تاج گذاری امپراتور جاپان اشتراک کردم. وی افزود که مردمان دو کشور از سال های زیادی به اینسو روابط نیک داشته اند.
رییس جمهوری تصریح کرد که روابط افغانستان با جاپان، دوامدار و استراتیژیک است. وی از حمایت های مالی و سیاسی، حمایت از موقف افغانستان در روند صلح و از کمک های نهادهای غیرحکومتی جاپان، ابراز تشکر کرد و گفت که همکاری های جاپان باعث انکشاف در بخش های مختلف شده است و از این کمک ها به گونۀ موثر استفاده می شود.
رییس جمهوری گفت که قوانین معادن در افغانستان به گونه معیاری تغییر کرده است و زمینۀ سرمایه گذاری در بخش معادن فراهم شده است و معادن افغانستان آماده سرمایه گذاری است. وی از صدراعظم جاپان خواست که  بالای معادن افغانستان سرمایه گذاری کنند و همچنان سرمایه گذاران این کشور سرمایه گذاری تشویق شوند.
صدر اعظم جاپان از رییس جمهور غنی به خاطر اشتراک در مراسم تاج گذاری امپراتور جدید جاپان، تشکر کرد و گفت که جاپان به کمک و همکاری هایش برای توسعه افغانستان در بخش های مختلف به خصوص در بخش ارتقای ظرفیت و سواد آموزی، ادامه می دهد.
شینزو آبه از مبارزات جدی مردم افغانستان در مقابل تروریزم حمایت کرد و گفت که کشورش امیداور است و تلاش می کند تا در افغانستان صلح و ثبات تامین شود.
وی افزود که صلح و ثبات در افغانستان به معنای صلح و ثبات در منطقه و جهان است.
صدراعظم جاپان تصریح کرد که کشورش از روند صلحی که از سوی مردم و حکومت افغانستان پیشبرده شود حمایت و پیشتبانی می کند و در این راستا جاپان آماده همکاری است. وی همچنان از تلاش های بین المللی در راستای صلح افغانستان ستایش کرد.
شینزو آبه صدراعظم جاپان تصریح کرد که امنیت جاپان از سوی کوریای شمالی مورد تهدید قرار گرفته است و از رییس جمهوری خواست که حکومت افغانستان از موقف جاپان در مقابل کوریای شمالی حمایت، کند.
همچنان صدراعظم جاپان افزود که معیاری سازی قوانین معادن افغانستان یک دست آورد بزرگ در راستای استخراج و انکشاف معادن است و همچنان علاقمندی کشورش را بای  سرمایه گذاری بالای معادن افغانستان، ابراز کرد.نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا