سیاست

نشست علما در کابل یک موضع واحد برای دفاع از ارزش های یک دین واحد

کابل باختر 2 میزان
امروز کنفرانسی به اشتراک علمای  دینی شماری از کشور های  اسلامی  به هدف بررسی عوامل رفع تشدد، خشونت، جنگ و برخی مشکلات موجود در کشورهای  اسلامی  در کابل  برگزار شد .
به گزارش آژانس باختر: این نشست که به ابتکار شورای عالی صلح دایر گردیده است علمای دینی از کشور های  ایران ،پاکستان ،عربستان سعودی ،مصر ،ترکیه ،اندونیزیا ، مالیزیا،هندوستان وشماری دیگر ازکشورهای اسلامی شرکت دارند  تا پیرامون وضعیت  ومشکلات درافغانستان، منطقه و جهان اسلام به بحث بپردازند وبه استناد احکام الهی  برای آن راه حل  پیدا بدارند.
قبلاً نیز شماری از علمای  کشور های اسلامی  در پایتخت کشور های دیگر روی مسایل  و مشکلات مربوط به جهان اسلام  به بحث پرداخته اند ودیدگاه خود را  روشن ساخته اند.
درحالیکه کار نشست متذکره امروز آغاز یافت، اما آگاهان سیاسی پیرامون آن دیدگاه های گوناگون ارایه می دارند .
میراحمد جوینده فعال جامعه مدنی  در این مورد می گوید که چگونگی  این کنفرانس بسته گی به اهداف وبرنامه های دارد که روی کدام  موضوعات  تمرکز خواهند داشت .
وی با اظهار خوشبختی  از برگزاری نشست متذکره بیان  داشت که اگر شاملان آن بتوانند حمایت علمای جهان رابدست آورند بدون شک که نتیجه خوبی برای حل  مشکلات درمنطقه درپی خواهد داشت .
وی گفت: ما امیدوارهستیم  که حکومت  وبخصوص شورای عالی صلح  وشورای علمای افغانستان  بتوانند یک طرح  معقول وسنجیده رادر این  نشست پیشکش نمایند تا باشد که نتیجه مثبت را برای مردم ودولت افغانستان ومنطقه به دنبال داشته باشد .
صدیقه بلخی عضو پارلمان کشور درپیوند به این نشست  می گوید:  دعوت ازکشورهای  مختلف اسلامی شد همسایه وکشورهای  اسلامی  منطقه ازنظر اسلام ودین جایگاه خودش را دارد ومیتواند تاثیرات مثبت را بر وضعیت کنونی ایجاد نماید.
این عضو مجلس  سنا  بر این باور است که اشتراک کنندگان بتوانند درباره  مسایل عمده و مشکلات مانند حملات انتحاری وموضوعات دیگر دیدگاه شان را شریک سازند و چنین  نشست باید هرسال  یکی دو بار تدویر یابد .
وی با ابراز  ناخرسندی گفت که باوجود تلاش های مکرر ما  حضور زنان  دراین نشست  نفی شد وهیچ زنی در نشست یادشده حضور ندارد.
او ابراز امیداواری کرد فیصله های این کنفرانس  صورت  نمایشی نداشته باشد در روی کاغذ باقی نماند وباید جنبه های عملی واجرایی به خود گیرد .
یک عا لم دین  که در یکی از مساجد کابل  به عنوان  ملا امام  فعالیت دارد گفت که نشست علمای  شماری از کشور های اسلامی  درافغانستان  میتواند  جواب  باشد برای  آن علمای دینی پاکستانی که دعوت شورای عالی صلح  را برای  شرکت  دریک نشست دوجانبه در نظر  نگرفتند  . حالا  شماری از علمای دینی  ازکشور های  مختلف  به کابل آمده  اند تا مشکلات  روزافزون درجهان  اسلام  را بررسی نمایند امروز جهان اسلام  با پدیده تحملی بنام  تروریزم دچار مشکل است درحالیکه  عوامل  وانگیزه این گونه فعالیت ها معلوم است  و دستان پنهان خارج از دایره اسلام در رنگ و بو بخشیدن به آن فعال اند .
مگر باتاسف  این گونه فعالیت ها به اسلام  ارتباط  داده میشود دراینجا نقش علمای  دینی وسیاسیون درجهان اسلام مطرح ومحوری است، لازم است آنها  دربرابر  این گونه عملکردها که میتوان  به آن هویت کشی اسلامی نام  نهاد واکنش نشان  دهند وموقف شان را واضح سازند به گونه یی مثال  حملات انتحاری یک پدیده وارداتی است که بنام اسلام انجام میشود درحالیکه احکام  صریح در قرآن عظیم الشان وجود دارد که قتل ناجایز  وعمدی را مردود وحرام  قطعی دانسته شده است، درحالیکه شماری  از علمای  پاکستانی که خود را وابسته به شورای  علمای آن کشور میدانند  دراین رابطه سکوت اختیار کرده اند که میتوان آن را خدمت برای حلقه های مغرض  خارج از دیده اسلام دانست .
امیدواری های زیادی وجود دارد که نشست جاری علمای شماری ازکشورهای اسلامی  بتواند گره گشاۀ پارۀه از مشکلات درجهان اسلام باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا