سیاست

محمد اشر ف غنی برای دومین بار به حیث رییس جمهوری افغانستان، تحلیف انجام داد

کابل / 19 حوت/ باختر

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان بعد از ظهر امروز برای دومین بار به حیث رییس جمهوری کشور در مراسمی، تحلیف  انجام داد.

به اساس معلومات دفتر سخنگوی ریاست جمهوری به آژانس  باختر؛ محمد اشرف غنی رییس جمهوری در حالی که از سوی بانوی اول کشور همراهی می شد، بعد از معاینۀ قطعۀ تشریفات به محلی که برای ادای تحلیف ترتیب شده بود، تشریف برد.

در مراسم باشکوه تحلیف برعلاوهء داکتر زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان و شماری از مقامات و مهمانان از کشور های خارجی، بزرگان و شخصیت های سیاسی و جهادی، قاضی القضات و رییس ستره محکمه، رؤسا و اعضای مجلسین شورای ملی، اعضای کابینه، جنرالان و افسران قوای مسلح کشور، جنرال میلر قومندان عمومی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان، شماری از سفیران و اعضای کوردیپلوماتیک مقیم کابل و تعدادی از مامورین دولتی، حضور داشتند.

 

ابتدا محمد اشرف غنی به عنوان رییس جمهور منتخب جمهوری اسلامی افغانستان در برابر قانونپوه سید یوسف حلیم قاضی القضات و رییس ستره محکمه در حالی که سایر اعضای شورای عالی ستره محکمه نیز حضور داشتند، حلف وفاداری یاد کرد.

 

سپس امرالله صالح معاون اول و استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در برابر محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، حلف وفاداری یاد کردند.  

 

متعاقباً محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان اولین فرمان را امضا کرد که بر مبنای آن محمد یوسف غضنفر نماینده فوق العادۀ رییس جمهور در امور توسعۀ اقتصادی و تجارتی و کاهش فقر  تعین شد و سپس محمد یوسف غضنفر در برابر رییس جمهور کشور حلف وفاداری یاد کرد.

 

بعد محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان سخنرانی کرد و با اتحاف دعا به روح شهدای افغانستان به ویژه شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی و شهدای رویداد حملۀ تروریستی اخیر بالای مراسم سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری گفت که همه باید بدانند که حمله بر یک قسمت مردم و یا مذهب افغانستان، حمله بالای تمام افغانستان و ریاست جمهوری افغانستان است.

 

وی افزود : به همت ملت با غرور افغانستان و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی، امروز، روز تجلیل از تطبیق وثیقۀ ملی ما یعنی قانون اساسی است و بار دیگر پختگی جمهوریت را امروز جشن می گیرم.

 

رییس جمهوری گفت : انتخابات پایان یافت. من با حوصله مندی و شکیبایی این روند را حرمت گذاشتم و هیچ گاهی ارگ را به قرارگاه سیاسی یک گروه تبدیل نکردم و نخواهم کرد.

 

رییس جمهوری تصریح کرد : امروز من بالای هر فرد افغان، زن و مرد، طفل و جوان و مخصوصاً قشر سیاسی صدا می کنم که حکومت از آن شماست و من خدمت رسان به همۀ شما استم، چه آنانی که به من رای دادند و چه آنانی که انتخاب دیگری داشتند. 

 

محمد اشرف غنی گفت : روز جدایی ها و سلیقه ها گذشته است. امروز روز وصل است. امروز روز اتحاد است. امروز روزیست که ما باید به آینده و آسایش ملت خویش فکر کنیم.

 

وی اضافه کرد: حکومت من حکومت کل افغانستان خواهد بود. تیم دولت ساز یک گروه محرک برای بسیج مردم دور یک تکت انتخاباتی بود. اما حکومتی که قرار است به زودی شکل بدهم در انحصار دولت ساز نخواهد بود.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد : پایان انتخابات پیروزی ایده و تفکر جمهوریت است. این غلبه بر دسیسه ها و توطیه هاست. پایان روند انتخابات پیروزی مردم بر ابهام و گمانه زنی هاست. از نظر من هیچ کس در این روند نباخته است بلکه هریک ما به اندازه توان در تحکیم مردم سالاری نقش ادا کردیم.

 

رییس جمهوری گفت: عصر یکه تازی ها، سلطه گرایی، گروه گرایی و تهدید پایان یافته است. آنچه ملت را بسیج می کند صدای وحدت و یک پارچگی است.

 

رییس جمهوری گفت: من از تمام کسانی که در انتخابات سهم گرفتند سپاس می کنم و از حریفان سیاسی دیروز خویش می خواهم که با من شانه دهند و دست به دست هم بدهیم و برای وطن خدمت کنیم.  امروز باید توانایی های خویش را بسیج کنیم که مردم صلح را بچشند، بدون آن که از آینده نگران  باشند و تشویش از دست دادن حقوق خویش را داشته باشند.

 

وی افزود: جمهوریت چتر ملی است. ما برای تحکیم این ساختار همه پسند و همه شمول افغانی از هیچ نوع سعی و تلاش برای یک لحظه هم دریغ نخواهیم کرد.

 

رییس جمهوری  تاکید کرد: افغانستان به دولت منسجم و قوی نیاز دارد و من و همکارانم آن را خواهیم ساخت. وی افزود : رسالت ما تامین صلح و پایان بخشیدن به جنگ چهل ساله است. صلح با عزت به همت ملت و تحت چتر جمهوریت آمدنی است، مطمئن باشید.

 

رییس جمهوری گفت : ما با پیروی از خواست و آرزوهای مردم، برنامه صلح را در محور منافع ملی به پیش خواهیم برد. در برنامۀ صلح ما هیچ قوم، هیچ بخش، هیچ گوشه و هیچ کتلۀ سیاسی و اجتماعی تجرید نخواهد شد. مطمئن باشید که کثرت گرایی جامعۀ ما تقویت خواهد شد.

 

رییس جمهوری کشور گفت : خوشبختانه به یک چوکات دست یافته ایم که در بدل رهایی زندانیان در خشونت کاهش قابل ملاحظه و قابل پیمایش رونما شود و مردم عام افغانستان مفاد و تاثیر آن را احساس خواهند کرد.

 

محمد اشرف غنی تصریح کرد که هیئت مذاکره کننده تا فردا نهایی می شود. این تیم مذاکره کننده پس از مشورت های گسترده با شخصیت های مطرح، احزاب سیاسی، جامعه مدنی، زنان، جوانان و نمایندگان علما و اقشار مختلف مردم، نهایی شده است و نمایندگان اقشار مختلف مردم در آن مدنظر گرفته شده اند.

 

رییس جمهوری گفت : طالبان دارای عقبۀ استراتیژیک بیرون مرزی اند و خواست ما این است که فراهم کنندگان این عقبه حمایتی یعنی پاکستان به صورت واضح شریک صلح باشد تا بهانه های احتمالی در آینده از بین برود و تروریزم با تغییر رنگ پرچم ولی حفظ ماهیتش که همانا افغان کشی است باز سربالا نکند.

 

وی افزود: من وعده می دهم که نظام را از شر کاغذ بازی اداری و رشوه ستانی بیشتر پاک  کنم تا عایدات ما بلند برود. امروز ما با جمع آوری بیست درصد عاید خویش که دو ملیارد دالر می شود قسمتی از مصارف خود را می پردازیم. انشا الله با پاک سازی نظام اداری در پنج سال آینده عاید کشور چند برابر خواهد شد.

 

رییس جمهوری گفت : در بخش زراعت، معادن کارهای بیشتر صورت خواهد گرفت. در بخش ظرفیت های انسانی، بزرگترین سرمایه گذاری سر معارف و تحصیلات عالی خواهیم کرد و ظرفیت همه جانبه زن افغان را بلند خواهیم کرد و منابع خویش را انکشاف خواهیم داد.

 

رییس جمهوری تصریح کرد : به تقاضای شورای ملی لبیک می گویم، فرهنگ سرپرستی را ختم می کنیم و یک تیم ملی را بدون تعصب به اساس ظرفیت برای تمام افغانستان تشکیل خواهیم کرد و از تمام کشورهای کمک کننده و نهادهای بین المللی تشکر می کنم که کمک های شان برای افغانستان در هژده سال نهایت مهم بوده است.

 

رییس جمهوری کشور در اخیر سخنانش گفت : برای صلح یک ائتلاف خواهیم ساخت که از ائتلاف جنگ ده برابر قوی تر خواهد بود و به افغانستان هر چیز فراهم خواهد شد و به مهاجرین اطمینان می دهم که زمینۀ عودت آبرومند شما را به کشور فراهم خواهیم کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا