اخباراقتصاد

حجم صادارت کشور از طریق دهلیزهای هوایی رو به افزایش است

کابل/ 11 جوزا/ باختر

حجم صادرات کشور از طریق دهلیزهای هوایی روبه افزایش است و در ماه می سال 2021 ارزش مجموعی صادرات از طریق این دهلیزها بیش از 12،5 دالر تخمین زده می شود.

در خبرنامۀ د افغانستان بانک در این مورد گفته شده است که در ماه می سال جاری 180،7 متریک تن میوۀ تازه و خشک، قالین و صنایع دستی به اتحادیۀ اروپا، 146،3 متریک تن هینگ و زعفران به هند، 27،8 متریک تن قالین به ترکیه، 27،7 متریک تن میوۀ خشک و تازه به امارات متحدۀ عربی، 18،8 متریک تن جلغوزه و قالین به چین و 7،4 متریک تن میوۀ خشک و زعفران به عربستان سعودی از طریق دهلیزهای هوایی صادرشده است و ارزش مجموعی این صادرات بیش از 12،5 دالر تخمین زده می شود.

دهلیزهای هوایی از 2017 به این سو در افزایش صادرات کشور  و دسترسی صادرکنندگان افغانستان به بازازهای منطقه یی و جهانی نقش قابل ملاحظه یی ایفا کرده است. تا کنون از طریق دهلیزهای  هوایی زمینۀ 2100 متریک تن محصولات افغانستان به بازارهای هند، ترکیه، چین، کشورهای خلیج و اتحادیۀ اروپا مساعد شده است و بیش از 1800 پرواز برای صادرات اموال  صورت گرفته است.

این صادرات شامل نباتات طبی، جلغوزه، سایر میوه های خشک و تازه، زعفران، قالین و گلیم است. ارزش تخمینی این صادرات از زمان افتتاح برنامه تا پایان ماه اپریل 2021 بالغ بر 460،5 ملیون دالر می شود. در صادرات از طریق دهلیزهای هوایی از ماه می 2020 تا ماه می 2021 افزایش بیست وهشت در صد به میان آمده است. تقویت دهلیزهای  هوایی از  جملۀ اولویت های  دولت افغانستان است و حتا در شرایط شیوع ویروس کرونا دهلیزهای هوایی برای صادرکنندگان افغانستان فرصت فراهم کرد که به بازارهای  منطقه یی و جهانی راه یابند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا