سیاست

مشاور امنیت ملی کشور توسعه روابط با جمهوری ازبکستان را از اولویت‌های مهم سیاست خارجی افغانستان دانست

کابل باختر 4 جوزا
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت در حاشیه هشتمین کنفرانس امنیتی با اشتراک مسولین عالی رتبه امنیتی در مسکو با مشاور امنیت ملی ازبکستان ویکتور ویلادیمیرویچ  روی موضوعات همکاری های امنیتی، مبارزه علیه تروریزم و جرایم سازمان یافته گفتگو کرد.
دفترشورای امنیت ملی با ارسال خبرنامه ای به آژانس باختر نگاشته است،محمد حنیف اتمر ضمن تشکر از همکاری‌های ازبکستان، توسعه روابط با جمهوری ازبکستان را از اولویت‌های مهم سیاست خارجی افغانستان دانست و برای گسترش روابط با ازبکستان در همه ابعاد به ویژه تأمین قسمت اعظم نیازمندی‏های کشور به تولیدات زراعتی، صنعتی، کود کیمیاوی، مواد ساختمانی، ادویه‌جات و برق از ازبکستان را یک نیاز دانسته و به ادامه همکار میان دوکشور تاکید کرد.
در این دیدار محمد حنیف اتمر در امور اقتصادی و زیربناها درباره هدف نهایی استراتیژی توسعه کشور به ویژه در عرصه تجارت و ترانزیت مبنی بر مبدل شدن افغانستان به عنوان قطب اقتصادی منطقه و چهارراه اتصال آسیای جنوبی به آسیای میانه و آسیای شرقی به آسیای غربی، افغانستان را کوتاه‌ترین مسیر برای وصل آسیای میانه به خصوص ازبکستان به آب‌های بین‏ المللی و معبر قابل اطمینان صدور انرژی برق ازبکستان به پاکستان خواند.
معاون مشاور امنیت ملی ازبکستان توانایی‎های کشورش در تولید محصولات زراعتی، صنعتی، انرژی برق، ادویه‌جات، کود کیمیاوی، آهن‌آلات، انواع وسایط نقلیه، وسایل زراعتی، و موفقیت آن کشور در ایجاد زیرساخت‌های منظم ترانسپورتی و امکانات مورد نیاز برای تصفیه انرژی فسیلی، با درنظرداشت علاقه‌مندی افغانستان به توسعه همکاری‌های دوجانبه، از آمادگی‌ها برای توسعه همکاری‌ها جهت استفاده از امکانات موجود خبر داد.
در ادامه دیدار روی موضوع سفر قریب الوقوع رئیس جمهور افغانستان به ازبکستان و فراهم نمودن دیدار ویژه میان دو رهبران حکومت موافقه صورت گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا