اقتصاد

جلسۀ شورای عالی اقتصادی: هیچ فرد و اداره‌ حق ندارد که در مورد فعالیت شرکت‌ها، خودسرانه تصمیم بگیرد

کابل باختر 26 حمل
جلسۀ شورای عالی اقتصادی امروز، تحت ریاست محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، روی سرمایه‌گذاری کمپنی نسلی سویس و حبیب‌گلزار، مسودۀ قانون خط آهن و گزارش سفر هیئت افغانستان به جمهوری ازبکستان بحث نمود.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، ابتدا، موضوع سرمایه‌گذاری کمپنی حبیب‌گلزار مورد بحث قرار گرفت. در گزارش کمپنی متذکره تصریح‌شده‌است که در سال ۲۰۱۵ این کمپنی در توافق با شرکت نسلی، توافق کرده‌بود تا طی پنج‌سال آینده برای محصولات نسلی در داخل کشور، مبلغ ۶۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کند.
هم‌چنان اضافه گردیده‌است که در سال ۲۰۱۷ اولین پروژۀ این شرکت با سرمایه ابتدایی ۳۰ میلیون دالر جهت تولید شیرخشک، شیر مایع و قیماق شروع به فعالیت نمود. اما در ماه دسمبر ۲۰۱۷ گزارش های تأیید ناشدۀ مبنی بر زهری بودن مواد تولیدی شرکت متذکره از جانب برخی نهادهای دولتی به نشر رسید که به اعتماد شرکت یادشده ضربۀ جدی وارد نمود.
مسوولین شرکت متذکره از حکومت می خواهند تا با مسوولین که غیر مسوولانه و بدون کنترل، شایعاتی را نشر نموده اند برخورد قانونی صورت گیرد و نیز برای این شرکت، اعاده حیثیت گردد.
جلسه، پس از بحث های همه جانبه فیصله کرد که موضوع کمپنی نسلی سویس و حبیب گلزار به گونۀ جدی مورد بررسی قرار گیرد و نیز برای شرکت یاد شده اعاده حیثیت شود.
محمداشرف غنی رئیس جمهور کشوردراین زمینه گفت که حکومت از سرمایه گذاری سکتور خصوصی در همه بخش ها حمایت و برتقویت همه جانبه آن تلاش می نماید.
همچنان فیصله گردید که باید ساختار مشخص تصمیم گیری وجود داشته باشد تا افراد، ادارات و گروه ها به گونۀ خودسرانه در مورد فعالیت شرکت ها، قضاوت و تصمیم گیری نکنند و هر تصمیم باید در مطابقت با قانون اجراآت باشد.
در بخش دوم آجندا، مسوده قانون خط آهن افغانستان از سوی اداره خط آهن کشور به جلسه مطرح گردید و پس از بحث های همه جانبه، فیصله به عمل آمد که مسوده جهت نهایی شدن به کابینه ارجاع گردد.
در ادامه، شورای عالی اقتصادی روی گزارش سفر هیئت مختلط افغانستان به ازبیکستان بحث نمود. شهزاد آریوبی وزیر مخابرات و تکنالوژی، محمدحمید طهماسی وزیر ترانسپورت و امان الله غالب رئیس دافغانستان برشنا شرکت، حین ارائه جزییات گزارش متذکره، سفر هیئت افغانستان را به ازبیکستان با دستاورد خواندند.
جلسه تأکید کرد که کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبیکستان برای افغانستان اهمیت ویژه دارد و در هر زمینۀ که نیاز به همکاری و حمایت دولت افغانستان باشد، اقدامات اساسی روی دست گرفته شود و نیز همکاری های اقتصادی، تجارتی و اتصال منطقه یی در اولویت کار حکومت افغانستان قرار دارد.
در جزییات این گزارش آمده است که در چارچوب کمیسیون های دوجانبه اقتصادی و تجاری میان دو کشور، هیئت دولت افغانستان در سفر به ازبیکستان، روی موضوعات، پروژۀ خط آهن مزار-هرات، انرژی برق و ترانزیت برق ازبیکستان به جنوب آسیا، جلب سرمایه گذاری در بخش صنایع نساجی و خریداری اقلام عمده دولتی از ازبیکستان و همکاری های فرهنگی و گمرکی با مقامات عالی رتبۀ آن کشور بحث و توافقاتی به دست آمده است.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا