فرهنگ

به اساس حکم رییس جمهور ، آثار و یادداشت های یکتن از دیپلمات های کشور ترجمه و چاپ می شود

کابل باختر 8 جوزا
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز مجموعه آثار و یادداشت های مرحوم ادیب خان یکتن از دیپلمات های دورۀ امانی را برای ترجمه و چاپ به دو تن از ادیبان، محققان و فرهنگیان کشور سپرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این مراسم که در آرشیف ارگ برگزار شد و بانوی اول کشور نیز حضور داشت، ابتدا حکم رییس جمهور در خصوص توظیف استاد حبیب الله رفیع و استاد محمد آصف صمیم به خاطر ترجمه و چاپ آثار و یادداشت های متذکره توسط استاد اسدالله غضنفر مشاور فرهنگی رییس جمهور، قرائت شد.
در حکم به هیئت موظف وظیفه سپرده شده است تا بالای این مجموعه تحقیق کند و از نگاه ژانر و محتوا آن را طبقه بندی کند و متن های عربی آن را به زبان های ملی ترجمه و جهت چاپ آماده کند.
سپس رییس جمهور صحبت کرد و گفت: امروز به حیث شاگرد تاریخ برای من جای بسا افتخار است که یک شخصیت گمنام تاریخ افغانستان را دوباره به مردم کشور معرفی می کنم.
رییس جمهور افزود که ادیب خان دیپلمات، به حیث نمایندۀ خاص اعلیحضرت امان الله خان در جمهوریت بخارا ایفای وظیفه می کرد و رییس مکتبین امانی و امانیه و عضو هیئت دیپلمات های افغانستان به روسیه و اروپا تحت ریاست محمد ولی خان دروازی بود.
رییس جمهور کشور گفت: مرحوم ادیب خان، سفرنامه و آثاری را که به زبان های دری و عربی به رشتۀ تحریر در آورده است، در تاریخ معاصر افغانستان، ازبکستان و روسیه از جمله آثار نادر و کمیاب محسوب می شود.
وی افزود : آثار متذکره که شامل صد قطعه عکس از زنان افغانستان در دورۀ امانی نیز است، توسط نواسه ادیب خان به بانوی اول کشور تسلیم داده شده بود و افتخار می کنم که آن را به آرشیف جهت حفاظت و نگهداری می سپارم و همچنان برای ترجمه و چاپ آن اقدام می شود.
رییس جمهور گفت : امیدوارم آثار و یادداشت های متذکره برای نسل های آینده یک هدیه پربار باشد. وی به مسوولان مربوط هدایت داد تا آثار و یاداشت های مذکور را سکن( تصویربرداری) کنند و همچنان آن را برای صدمین سالروز جشن استرداد استقلال کشور آماده کنند.
در این مراسم استاد حبیب الله رفیع و استاد محمد آصف صمیم نیز صحبت کردند و از توجه رییس جمهور به فرهنگ و تاریخ کشور و اعتمادش به آنان و همچنان تلاش بانوی اول به خاطر به دست آوردن آثار و یادداشت های ادیب خان دیپلمات، ابراز امتنان کردند.
همچنان حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و استاد اسدالله غضنفر، عبدالغفور لیوال، لعل پاچا آزمون و سمیع حامد مشاوران رییس جمهور، عبدالوحید قتالی رییس عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری و محمد افسر رهبین رییس آرشیف ملی، دیدگاه ها و نظریات شان را در مورد اهمیت آثار و یادداشت های ادیب خان دیپلمات و چگونگی حفظ و نگهداشت آن، بیان کردند.# نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا