گزارش ها

ترویج سبزیجات درموسم زمستان درشمال کشور

کابل 14 قوس باختر
بخش باغچه های خانگی برنامه  ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت  وآبیاری در شمال کشوربرای ترویج سبزیجات در فصل زمستان اغاز گردیده است.
باغچه های خانگی یکی از مهم ترین بخش فعالیت های پروژه ملی باغداری و مالداری  به حساب میآید که در برخی از ولسوالی های ولایات بلخ ، سمنگان ، جوزجان ، سر پل و فاریاب در حال تطبیق میباشد.
درین برنامه برای دهقانان زن باغچه های خانگی ایجاد میگردد. این باغچه ها برای حفاظت از سردی باتونل پلاستیکی پوشانده میشود.
مقامات وزارت زراعت ، آبیاری می گویند، تا به حال در پنج ولایت درشمال کشور بیشتر از سه صد باغچه خانگی با تونل پلاستیکی ساخته شده است.
همچنان گفته می شود که برای هفت هزار دهقان زن در مورد ایجاد و استفاده از باغچه های خانگی و تونل پلاستیکی آموزش داده شد است.
محمد آصف رحیمی وزیرزراعت و آبیاری افغانستان به آژانس باخترگفت، هدف عمده تاسیس باغچه های خانگی و ایجاد گرین هاوس ها، افزایش دسترسی خانم ها به کار های اجتماعی، کاهش میزان سوء تغذی وفقر و تأمين دسترسی مردم به سبزیجات در فصل زمستان است.
حاصلات بدست آمدۀ باغچه ها در بازارهای محلی بفروش می رسند و پول آن جهت تأمین ضروریات خانواده ها به مصرف می رسد.
رحیمی گفت، تجارب چند سال گذشته پروژه ملی باغداری و مالداری نشان میدهد که حمایت زنان دهقان، با مردان خانواده ها نیز کمک مینماید تا بار سنگین اقتصادی تکافل خانواده تا حدی از شانه های شان برداشته شود.
قابل یاد آوری است که امسال در ولایت های بلخ ، سمنگان، جوزجان، سرپل و فاریاب حداقل  سه صدوهشتاد وسه  باغچه خانواده گی با تونل پلاستیکی احداث شده است.
به اساس ارقام ارایه شده ،  پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت، آبیاری ، طی سال ۲۰۱۳ میلادی در ولایات مختلف افغانستان حداقل شانزده هزار باغچه خانوادگی را، که در آن انواع مختلف سبزیجات تولید می گردد، احداث نموده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا