جامعه

برنامه نهال شانی زیر شعار سرسبزی طبیعت اجرآخرت آغاز می شود

کابل باختر 8 حوت
شماری از شهروندان از برنامه های نهال شانی استقبال می کنند و پرورش نهال را، راه مناسب برای جلوگیری از آلودگی هوا می دانند.
این شهروندان می گویند که نهال شانی همچنان برای سرسبز ساختن شهرواطراف آن حایز اهمیت است وبا پرورش درختان می توان  درکنار اینکه شهرخود را مزین ساخت، محیط آن نیز از آلود گی نجات می یابد.
خیال باشنده  چهلستون به خبرنگار آژانس باختر گفت که برای هر شهروند  لازم است تا یک نهال را درمحیط خود غرس کند و از آن مواظبت  کند.
این شهروند بیان داشت که سال قبل درحویلی خود به نام هر فرزندش یک نهال غرس کرد و فرزندانش در مواظبت نهال های شان تلاش می کنند .
او گفت، این اقدام او سبب تشویق فرزندانش شده تا آنان در این امر به رقابت سالم بپردازند ونهال های شان را مواظبت کنند .
خیال از سایر شهروندان نیز خواست تا از این اقدام او در امر نهال شانی وپرورش آن پیروی کنند.
جانان باشنده  خیرخانه به این بارو است که نهال شانی از مکلفیت های دینی واجتماعی هر شهروند است اما باید دراین امر شاروالی کابل و وزارت زراعت، آبیاری ومالداری پیش قدم باشند .
این شهروند از همه مردم  خواست تا در برنامه  نهال شانی سهم بگیرند و به امید فردای سبزتر و محیط بهتر برای زنده گی نهال غرس کنند و درمواظبت از آن تلاش نمایند.
دراین حال نورمحمد زمانی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست کابل نیز آمادگی های آن اداره را برای تشویق مردم برای نهال شانی ابراز کرد وبه خبرنگار  آژانس باختر گفت که در ختان درکاهش آلود گی هوا پنجاه درصد نقش دارد و درتصفیه آکسیجن، جذب گازات مضر و پاک نمودن هوا ممد واقع می شود ودرکل یک درخت سبز برای هژده نفر هوا را پاک می کند و هفت کیلوگردوخاک راجذب می نماید .
او گفت، وجود درختان تاثیر مثبت بالای روان انسان دارد وباید شهروندان درامر نهال شانی سهم بگیرند و خاطر نشان  کرد که خاک و هوای شهر ما برای پروش درختان پشه خانه ، شینگ و اکاسی بسیار مساعد است .
همچنان دیپلوم انجنیر نسرین صبری رئیس سرسبزی شاروالی کابل نیز از آماد گی برای نهال شانی سخن گفت، وی که با خبرنگار آژ انس باختر  صحبت می کرد بیان داشت که حدود دوصد هزار نهال در قوریه های آن ریاست آماده شده و برای غرس در نواحی ، نهاد های دولتی وجامعه  مدنی وافراد واشخاص که برای غرس نهال نیازداشته باشند توزیع می شود .
همچنان محمد امان امانیار رئیس عمومی جنگلات وزارت زراعت آبیاری ومالداری نیز از برنامه نهال شانی آن وزارت در سراسر کشور یاد آور شد وبیان کرد که امسال این برنامه زیرنام سبزی طبیعت اجر اخرت  ، راه اندازی  می شود و قرار است حدود سی ودو ملیون نهال  زینتی غرس شود و در شهر کابل دوصد وچهل هفت هزار اصله نهال آماده غرس می باشد .
وی یاد آور شد که این هال ها به ادارات  دولتی وغیر دولتی ومردم برای غرس توزیع می شود .
او گفت که درنظراست یک کمر بند سبز در شهر کابل ایجاد شود و باید شهروندان نیز در این امر نقش فعال ایفا کنند و یکصدوسی هزار اصله نهال درمساحت پنجاه و پنج هکتار زمین درکمر بند  سبز که شامل کوه شیردروازه ، دانه کوهای کوه های قرغه و کوه های شمال میدان هوایی می شود غرص می شو د .
او گفت که برنامه نهال  شانی در ولایات سردسیر از پانزدهم حوت آغاز می شود وتا پانزده  هم حمل ادامه می یابد .
وی یاد آورشد که این برنامه  در ولایات گرمسیر از پانزدهم  دلو آغاز شده و تا آخر حوت ادامه می یابد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا