سیاست

طالبان وحزب اسلامی جنگ رسانه یی و جنگ تفنگ !

کابل باختر 10 حوت
حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار وطالبان به عنوان جناح های اصلی مخالفان مسلح دولت افغانستان که زمانی درموارد باهم همسویی داشتند اکنون دچار اختلافات جدی گردیده ودرگیر یک جنگ رسانه یی ودرمورد هم درگیر جنگ گرم اند.
موقف گیری گلبدین حکمتیار رهبر یک جناح حزب اسلامی  دررابطه به انتخابات ریاست جمهوری  که قرار است دراوایل بهار سال آینده هجری خورشیدی برگزار گردد،طالبان را عصبانی ساخته است زیر این جناح مخالف دولت، نه تنها که انتخابات را تحریم نموده بل آن را تهدید به مزاحمت نیز کرده است درحالیکه گلبدین حکمتیار به صورت علنی از نامزدی قطب الدین هلال  درانتخابات آینده ریاست جمهوری اعلام حمایت کرده است، درکنار  آنکه قطب الدین هلال  چهره مطرح به حزب اسلامی  نامزد ریاست جمهوری است، جناح های جداشده از حزب اسلامی  نیز  بانامزدان دیگر همسویی دارند به این ترتیب حزب اسلامی  ازچند جناح درانتخابات  ریاست جمهوری شرکت داشته است .
موقف گیری اخیر گلبدین حکمتیار  باعث گردیده است تا جنگ رسانه یی میان طالبان وحزب اسلامی گرمتر  شود، حزب  تحریر که به گونه یی موقف طالبان رابیان  میدارد درسایت  انترنتی خود به رهبر حزب اسلامی  تاخته، گذشته کاری وشیوه رهبری او را به باد انتقاد گرفته  واو را رهبر ناتوان خطاب کرده که نتوانسته حزب را منسجم نگهدارد وحمایت ازقطب الدین هلال را ناشی از تنهایی او ذکر کرده وگفته چون بیچاره شده به سوی هلال رو آورده است .
حزب تحریر،  ازگلبدین میخواهد  که از ملاعمر بعیت کند تا او صاحب نفوذ شود وبه اصطلاح راهش را پیدا کند درحالیکه پایگاه خبری شهادت که دیدگاه وموضع شخصی  گلبدین حکمتیار  رهبر جناح حکمتیار درحزب اسلامی  را منعکس میکند، ملاعمر را یک مرد مجهول الهویه میداند که متواری ومهاجر است وبعیت نمودن از یک مرد خانه به دوش را شرم آور میداند وجریان طالبان را باخوارج ویزیدیان مقایسه کرده است .
باید گفت  که تنها جنگ رسانه یی نیست که طالبان وجناح حکمتیار را درچند روز  اخیر باهم مصروف ساخته است  بل  در روز های اخیر  بخش های  ازولایات میدان وردک، بغلان و کاپیسا نیز شاهد  جنگ های مسلحانه میان هواخواهان طالبان وحزب اسلامی  بوده که به یکدیگر  تلفات وارد کرده اند.
به باور آگاهان امور، انکشافات تازه در روابط  دوجناح عمده مخالف مسلح دولت افغانستان نمایانگر این امر است که تلاش  های صلح جویانه دولت  افغانستان اثر گذاشته واکنون منطق صلح ،گفتگو وتفاهم  جایش را پیدا نموده ودیگر  خشونت وترور و انفجار نمی تواند اثر گذار  باشد.
حزب اسلامی  به این منطق پی برده  ودراین جای شک نیست که چهره های افغانی  درگروه طالبان نیزبه زودی  این منطق را پیدا خواهند کرد وبه آن چنگ خواهند زد .
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا