سیاست

جلسۀ مدیریت مالی عامه به ریاست رییس جمهور غنی دایر گردید

کابل باختر 7 عقرب
جلسه مدیریت مالی عامه به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر دیروز در ارگ دایر گردید.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، ابتدا اکلیل حکیمی وزیر مالیه در مورد تیم کاری وزارت مالیه آسترالیا که از چند ماه بدینسو با وزارت مالیه افغانستان در زمینۀ بررسی مدیریت مالی عامه به گونۀ مشترک کار می نماید، معلومات ارائه کرد.

حکیمی گفت که تیم کاری وزارت مالیه آسترالیا بررسی سیستم مدیریت مالی عامه را سال گذشته انجام داده بود که بر اساس آن پلان قابل تجدید پنج ساله برای وزارت مالیه، اداره ملی تدارکات و برنامه شفافیت صنایع استخراجی افغانستان در شروع سال مالی ترتیب گردید.
وزیر مالیه گفت: پروسۀ ارزیابی مدیریت مالی عامه را تیم آسترالیایی تنها تسهیل نمودند ولی برنامه ریزی و تعیین اهداف را ریاست های وزارت مالیه انجام دادند.
وی افزود: بررسی وسط سال، نقاط قوت و ضعف وزارت مالیه افغانستان را تشخیص کرده است که بر اساس آن اصلاحات لازم در آن وزارت تطبیق می گردد.
اکلیل حکیمی گفت: این یک پروسۀ موثر می باشد، چون بر اساس آن در بخش مدیریت مالی عامه وزارت مالیه بهبود و موثریت رونما گردیده است. وی اضافه کرد که بر اساس موثریت این برنامه و هدایت رییس جمهور، در وزارت ها و ادارات دیگر نیز این پروسه و پلان های قابل تجدید پنج ساله در سال مالی آینده تطبیق میگردد.
سپس رییس جمهور غنی از وزیر مالیه تشکرکرد که تیم وزارت مالیه آسترالیا را که در این بخش دارای تجارب موثر می باشد به خاطر ارتقای ظرفیت مدیریت مالی عامه دعوت نموده است.  وی اضافه کرد که گزارش وسط سال پلان های قابل تجدید پنج ساله وزارت مالیه، اداره ملی تدارکات و برنامه شفافیت صنایع استخراجی افغانستان را مطالعه نموده که در آن این موضوع واضح شده است که در بخش مدیریت مالی عامه ضرورت به کار بیشتر و پلان پنج ساله می باشد.
رییس جمهور کشور گفت که تیم وزارت مالیه آسترالیا نقش بررسی کننده را ندارد، بلکه آنان به گونه بی طرفانه تنها مشکلات موجود در بخش مدیریت مالی عامه را تشخیص و پروسۀ طرح  پلان های قابل تجدید پنج ساله را تسهیل می نماید و در زمینه ارتقای ظرفیت همکاری می کند.
رییس جمهور گفت که آسترالیا، زیلاند جدید، کانادا و امریکا در بخش مدیرت مالی عامه تجارب خوبی دارند و ما کوشش می کنیم که با استفاده از این سیستم ها و تجارب موفق بین المللی مشکلات موجود خویش را تشخیص و به صورت اساسی حل نمائیم.
محمد اشرف غنی گفت:" افغانستان از جمله صد کشور جهان است که بودجه سالانه خویش را به گونه معقول به مصرف رسانیده نمی تواند، اما در زمینه مدیریت مالی عامه در روشنایی بررسی های تیم وزارت مالیه آسترالیا توانایی های مصرف معقول بودجه در وزارت خانه ها و ادارات دولتی ما افزایش خواهد یافت و آنها خواهند توانست که برای مردم خدمات خوب و موثر را ارائه نمایند."
رییس جمهور گفت که مدیریت مالی عامه ابتدا بالای وزارت های زراعت، امور داخله، دفاع ملی، اداره عالی تفتیش، احصایه مرکزی و ارگان های محلی تمرکز می کند تا در وزارت خانه ها و ادارات مذکور مشکلات موجود از ناحیه عدم مصرف بودجه حل گردد.
رییس جمهور غنی گفت که تمام ادارات در این پروسه و در زمینه ارزیابی همکاری نمایند، تا نقاط ضعف و قوت ادارات مذکور تشخیص گردد. وی افزود: هدف ما ایجاد سیستم موثر حسابدهی و مدیریت مالی عامه است زیرا این مسئله هم به نفع مردم و هم خواست آنان می باشد.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا