اقتصاد

لطف الله راشد: برنامه 5 ساله رشد محصولات گندم در کشور در حال تطبیق شدن است

کابل /باختر/17 اسد
وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری در سالجاری برنامه بازسازی 200 شبکه آبرسانی را روی دست دارد و برنامه پنج ساله رشد محصولات گندم در حال تطبیق است .
سخنگوی وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری که پیرامون خودکفایی کشوراز ناحیه گندم و اقدامات آن وزارت دراین راستا با خبرنگار آژانس صحبت میکرد ، افزودکار بازسازی دوصد شبکه آبرسانی روی دست است  ، او همچنان بیان داشت که برنامه پنح ساله رشد محصولات گندم در حال تطبیق شدن است به اساس این برنامه پنج ساله در صورتی که به عوامل تولید مانند تخم های اصلاح شده ، کود کیمیاوی، استفاده موثر از آب و دیگر نیازمندی توجه گردد میزان تولید گندم درافغانستان افزایش میابد به گفته وی در حال حاضر برای عملی شدن این برنامه ها سالانه مقادیر کود کیمیاوی و تخم اصلاح شده به دهقانان توزیع میگردد اما این فعالیت درمحدوده امکانات است .
وی گفت که در سال گذشته 20 هزار تن کود و 10 هزار تن تخم اصلاح شده برای دهقانان توزیع گردید  درحالی که نیاز برای توزیع یک سان تخم اصلاح شده و کود کیمیاوی برای دهقانان سراسر کشور تنها در بخش گندم  سالانه بین 50 تا 60 متریک تن تخم اصلاح شده و حدود 300 هزار تن کود کیمیاوی  است. امسال برای تهیه گندم اصلاح شده وتهیه کود کیمیاوی 27 میلیون افغانی به وزارت مالیه پیشنهاد گردیده اما از این مبلغ صرف 7 میلیون افغانی در اختیار  قرار داده است که به این ترتیب ممکن 70%  برنامه تطبیق گردد.
راشد افزود ، در کنار آن ما برای تهیه آب زراعتی و استفاده موثر از آب پلان ها و برنامه های مشخصی اجرا می گردد .سال گذشته 160 شبکه آبیاری به سیستم عصری و امروزی – باز سازی گردید که با تکمیل آن 40% از ضایعات آب جلوگیری می شود و امسال نیز پلان باز سازی 200 شبکه آبیاری را روی دست است .
میزان نیازمندی افغانستان به تولید گندم 6 میلیون متریک تن تخمین شده است که بیش از 4.565 متریک تن گندم درسال گذشته تولید گردید که نظر به یک سال پیش 3 % افزایش را نشان میداد، در حال حاضر  در جریان تکمیل آمار تولید گندم درسال 1396 در کشور قرار داریم و هنوز رقم دقیق از تولید امسال در دست نیست.
چون میزان تولید همه ساله یک سان نیست و نظر به عوامل مختلف حاصلات گندم تغییر می کند  به این اساس رقم دقیق دراین مورد وجود ندارد اما تخمین زده می شود که سالانه بین 1.2 تا  1.4 میلیون متریک تن گندم ضرورت باشد که از بیرون وارد کشور شود. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا